"Det er nemt at skabe fællesskaber gennem idræt"

Udgivet 27-08-2018

To højskoleambassadører satte i lørdags Svendborg i bevægelse med aktiviteter for både børn og voksne.

I weekenden blev torvet i Svendborg forvandlet til et åbent legerum, hvor forbipasserende svendborgensere kunne give sig i kast med forskellige udendørsspil, kridt, hullahopringe og meget mere.

Anne Haven Olesen er en af de højskoleambassadører, der står bag arrangementet. Sammen med andre tidligere højskoleelever har hun arbejdet med eventen under overskriften 'Den aktive krop'.

Anne har selv oplevet højskolen gennem sport og bevægelse, da hun har gået på Idrætshøjskole Aarhus, og derfor forbinder hun også højskoleånd med at udforske og være fælles om fysiske aktiviteter.

Det er energien, glæden og fællesskabet ved idrætten, som hun gerne vil bringe videre til andre.

Det er nemt at skabe fællesskab gennem idræt. Der skal ikke så meget til at lære nogle nye at kende, når man er sammen om en aktivitet. Man behøver ikke at kende hinanden på forhånd.

Anna Haven Olesen, Højskoleambassadør

Aktiviteter for alle

Det er også derfor, at hun sammen med sin ambassadør-kollega Jens Ole Poulsen troppede op i Svendborg i lørdags for at bringe højskoleånd og bevægelse videre til børn og voksne, som måske ikke har kendskab til højskolerne i forvejen.

De havde planlagt forskellige små aktiviteter, der ikke krævede så meget forklaring, samt spil og legesager, som man kunne tolke og bruge på forskellige måder. Flere af spillene kunne både bruges to og to eller af mange sammen:

Alle kan være med, og aktiviteterne kan tilpasses, så de giver mening og er sjove for alle. Det skaber fællesskab og viser en af højskolens centrale værdier."

Anne Haven Olesen, Højskoleambassadør

En far kom forbi med sin datter, og sammen gav de sig tid til at hygge med legene på torvet: "Det ligger godt i forlængelse af højskoleånden - det her med at skabe noget, der er lidt anderledes end de faste rammer i samfundet - og med fokus på kreativitet og udfoldelse," siger han.

Arrangerørerne var glade for at møde så mange forskellige borgere, der droppede forbi og både viste nysgerrighed for aktiviteterne og højskolerne generelt.

Folk har været meget begejstrede og taget rigtig godt imod det. Nogle kendte godt til højskolerne, mens andre ikke anede, hvad en højskole er. En kvinde fortalte, at hendes børn lige havde siddet derhjemme spurgt hende, hvad højskoler er for noget, så hun synes, det var sjovt at støde på os og ville gerne have nogle foldere med.

Anne Haven Olesen, Højskoleambassatør

De to ambassadører - Anne og Jens Ole - mødte hinanden for første gang i januar, hvor Højskolernes Ambassadørnetværk blev skudt i gang med et topmøde på Sønderborg Idrætshøjskole. Og selvom eventen i lørdags kun var anden gang, de så hinanden, har ambassadørprojektet skabt grobund for nye relationer:

"Jeg følte, det var en tæt ven, som jeg har kendt længe, fordi vi har snakket så meget sammen og samarbejdet tæt om projektet. Det har været en spændende proces", siger Anne.

Læs mere om Højskolernes Ambassadørnetværk og deres aktiviteter her.