Højskole er vejen til uddannelse

Udgivet 19-01-2018

Berlingske Tidende var på besøg på Kunsthøjskolen i Holbæk. Det blev til historien om at højskole for mange unge er vejen til den kreative uddannelse.

Kunsthøjskolen Holbæk

Storm P eksperiment

Journalist Katrine Rosenbæk var vidne til et Storm P eksperiment, da hun besøgte Kunsthøjskolen i Holbæk. Eleverne har bygget et klokkespil bestående af en lille glaskugle, en rampe af regnbuefarvede klodser belagt med gaffatape, tre heksehyl, et cykelhjul og et klokkespil. Meningen er at kuglen triller ned ad rampen og antænder heksehylene, får cykelhjulet til at dreje rundt, som så spiller på et klokkespil. Men noget går galt undervejs. Kuglen stopper og eleverne må på den igen.

Det er vigtigt at kunne fejle

Mange af eleverne drømmer om en uddannelse med kunst i centrum og vil bruge højskolen som en del af forberedelserne på at blive optaget på en uddannelse.

Kunsthøjskolen er gennemsyret af kunst og det er vigtigt for forstander Michael Niehen at eleverne får lov til at eksperimentere og fejle.

Når vi beder dem om at lave noget om, bliver de kede af det og tror, at det, de har lavet, er forkert. Men det er vigtigt at kunne korrigere sig selv,

siger forstander Michael Nielen til Berlingske

Eksamensfri men studieforberedende

Selvom højskole er eksamensfri, er opholdet for mange elever en forberedelse på at søge ind på de videregående uddannelser.

Vi siger til de unge, at de ikke kun skal fokusere på, hvordan de kommer ind. De er så opsatte på at finde det rigtige svar til en opgave, men her er der mange rigtige svar.

Michael Nielen

Harry Haue er professor emeritus i almen dannelse og i følge ham, kan man aldrig måle og veje, det man lærer på en højskole. "Højskole er det modsatte af testskolen", siger han til Berlingske Tidende.

Det udsagn bløder Generalsekretær for Højskolerne, Niels Glahn, lidt op. "Højskolerne er ikke en modsætning uddannelsessystemet". "Højskolerne er med til at danne unge, så de er rustet i deres videre liv - også deres uddannelsesliv. De indsigter og færdigheder eleverne får med fra højskolen kan ofte være en hjælp på vejen til optagelse på uddannelser", siger han.

Modtag nyheder fra Højskolerne

Ca. en gang om måneden sender vi nyheder ud.

Abonnér på nyhedsbrevet

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser

Læs mere om højskoleliv

Der er mange forskellige højskoler og mange måder at gå på højskole. Herunder er en række artikel fra det mangfoldige højskoleliv.

Hent flere