Folkemødet er tidligere blevet kritiseret for at være en lukket fest for djøffere og dansk politiks svar på Roskilde Festival. Og selvom utallige debatter handler om unges trivsel og uddannelsespolitik, er antallet af unge på organisationernes scener forsvindende få. Men i år fik unge deres egen scene og mulighed for at sætte præmisserne for debatter, der vedrører og handler om dem.
I fire dage i streg, var den støvede markedsplads i Allinge fyldt med unge i hvide højskole t-shirts, som på forskellig vis synliggjorde, at Folkemødet ikke kun er for politikere og deres venner.
Som workshopholdere for Ungdomsøen - som nysgerrige reportere med en brændende mikrofon eller som den kritiske stemme blandt publikum, deltog flere hundrede unge med højskolebaggrund og sikrede, at unge er nogen, man snakker med og ikke om.
Klara Sørensen er i starten af tyverne, tidligere elev fra Krogerup Højskole, og på Folkemødet var hun konferencier på den nye ungescene, Ungdomshøjen. Hendes oplevelse af at være vært på en scene, som de unge selv skaber indhold til, har været meget positiv:
Som vært var det fedt at opleve spredningen i, hvem der leverede indhold til Ungdomshøjen. Der var både nogen med meget træning i at afvikle arrangementer, og nogen, der stod der for første gang og skulle tilkendegive deres holdninger offentligt. Klara Sørensen, Konferencier på Ungdomshøjen
Som vært var det fedt at opleve spredningen i, hvem der leverede indhold til Ungdomshøjen. Der var både nogen med meget træning i at afvikle arrangementer, og nogen, der stod der for første gang og skulle tilkendegive deres holdninger offentligt.
Klara Sørensen, Konferencier på Ungdomshøjen
Ungdomshøjen er opstået på initiativ af Højskolerne, Friskolerne, Efterskolerne og DUF. Et samarbejde, Klara mener kan være frugtbart for fremtidige Folkemøder:
Det er vildt fedt, at der er en scene, som ikke er koblet op på én organisation, og jeg tror, der er et stort potentiale i Ungdomshøjen som en slags hovedscene for området ”Fremtiden". Klara Sørensen, konferencier på Ungdomshøjen
Det er vildt fedt, at der er en scene, som ikke er koblet op på én organisation, og jeg tror, der er et stort potentiale i Ungdomshøjen som en slags hovedscene for området ”Fremtiden".
Klara Sørensen, konferencier på Ungdomshøjen
Lørdag eftermiddag kulminerede Ungdomshøjens program med et protestværksted, faciliteret af Rapolitics, som arbejder med unges demokratiske mod, holdningsdannelse og handlekraft gennem kunst og hiphopkultur.
Publikum blev inddelt i grupper for at diskutere aktuelle dilemmaer, kampe og drømme, der berører unges liv anno 2018. Som afrunding, rappede Pelle fra Rapolitics et ”Rap-ferat” af de snakke, grupperne havde haft inden for emnerne: Mødesteder, frirum, skabertrang, opråb og feminisme.
Du kan se et klip fra ’rap-feratet’ herunder og finde Rapolitics her:
I anledning af 50-året for ungdomsoprøret, kan man jo overveje, om protestsangen bør optages i den kommende udgave af Højskolesangbogen… Du kan læse den fulde tekst af 'rap-feratet' nederst i artiklen.
Foruden den nye Ungdomshøj, har Højskolerne igen i år arbejdet med tidligere højskoleelever, som har meldt sig til at være frivillige debattører.
Inden Folkemødet blev skudt i gang fik de et crash-kursus af retoriker Bjarke Lindemann Jepsen, der klædte dem på til at gøre deres stemmer gældende ved at deltage aktivt som publikum til debatterne. Med simple greb som at forberede sig grundigt, stille gode spørgsmål, få en god plads og række hånden op på en selvsikker måde, fik debattørerne det nødvendige skub til at turde blande sig med de mange politiske sjæle på Folkemødet.
Herunder kan du høre dem fortælle om deres oplevelser med at engagere sig og repræsentere en vigtig stemme som ung på Folkemødet:
'Rap-ferat' fra Rapolitics protestværksted på Ungdomshøjen
Folkemødet flyder over med taler Men det hele kan desværre gå op i hat og briller For der ik' meget swagger over paneldebatter Og de unge i dag, de vil ha' en rapper Hiphop er noget, der flyder i vores hjerter Og i hiphop-samlingen er der over fyrre værker Hiphop realiserer drømme som en lampeånd Så lad os høre, hvad grupperne har snakket om Feminisme
Hiphop startede totalt som en kamp, der verbalt Skulle give rettigheder til dem, der aldrig måtte tal' Siden da har hiphoppen slutshamet mange en dame det virker da både suspekt og paradoksalt Men hiphop kan også udfordre et machoideal Sat op på en slags piedestal, hvor tvivlen er maximal Så vi kan dele energien Og forstå at svedige rim ik' er et antonym til det at være feminin Opråb/mødesteder
Opråb er at skabe opmærksomhed på emner Et mødested, der ændrer, hvordan vi italesætter Problemer og dilemma, der opstår mellem mennesker Når vi snakker hele tiden og glemmer at lytte efter Et mødested kan være en bro som bukke brus' For der er ik' langt fra en bunke grus til et ungdomshus Så råb op og sig, at vi først mødes ordentligt Når et mødested er ét, der er fælles og fordomsfrit Skabertrang
Jeg deler selv trangen til følsomme tekster Skrevet med blødende hænder giver det søvnløse nætter Det er kreativiteten, der kan skabe musikken Sharing is Caring, som de siger på vinereal klinikken Der er mange former for skabertrang Som kærlighedskaniner, der gir hinanden kram natten lang Frirum
Et frirum kan forstås dualistisk Altså på to måder, for dem der ik' er akademisk Der det individuelle frirum, vores personlige base Hvor vi har brug for at dase ud i en oase Det er vores eget rum, et sted der helligt Hvor vi kan være hemmelig og være fri for selfies Og så er der kollektive rum, hvor relationer så støt Kan vokse i ryk, der hvor befolkningen blir mødt Men begge rum, bør være fri for frygt For et rum er først frit, hvis det er trygt Tema X
Det var gruppen, der havde et mere åbent udlæg Men alt kan ske i en gruppe med rudbæk For at skabe ideer må vi Aftabuisere Så alle skal respekteres og involveres Jeres diskussion i tema x var det fedeste shit Men i fortjener alle en hel del respekt
Teksten er skrevet og rappet af Pelle fra Rapolitics.
Find ham på Facebook