Benspænd åbner op for kunstnerisk flow
På billedkunstlinjen bliver eleverne stillet overfor nye udfordringer hver uge. Nogle gange er øvelserne tidsbegrænsede og med benspænd. I løbet af forårssemesteret har eleverne fx haft en øvelse med begrænsninger: De havde få timer at arbejde på en bindtegning af en opstilling i, samtidigt med, at de kun måtte male i gråtoner.
Vi ved, at det er svært, og vi ved, at vi arbejder på kort tid, og det giver os overskud til bare at lege med det.
Astrid Marie
Og selvom “benspænd” lyder negativ, så har det faktisk haft en positiv effekt:
“Når vi arbejder i meget lukkede rammer, åbner det faktisk op for at slappe af med det. Vi ved, at det er svært, og vi ved, at vi arbejder på kort tid, og det giver os overskud til bare at lege med det. Vi har så lidt tid til det, så vi ikke kan nå at tænke for meget over det. De øvelser, vi arbejder med over en uge, giver mere tid til at tænke over det og være kritiske. Det giver noget andet”, fortæller Astrid Marie, som i løbet af sit højskoleophold har fundet sin helt særlige niche og stil: Hun maler portrætter i olie på genbrugspapkasser. Portrætterne er malet nærmest fotografiske og er samfundskritiske kommentarer til forbrugssamfundet.
Når eleverne forlader højskolen, er det med en god værktøjskasse af måder at arbejde kreativt på både praktisk og mentalt: De er blevet udfordret på teknikker, materialer, medier og input fra lærere og andre elever. De to unge kunstnere fremhæver den ugentlige billedgennemgang som noget af det, de har lært allermest af på opholdet:
Andres opfattelse er guld værd, fordi det giver en mulighed for at rette op på værket i forhold til ens intention med det eller for at arbejde i en helt anden retning med nye ideer.
Emma freja
“Når ens eget billede bliver gennemgået, skal man bare sidde helt stille og tage imod. I starten får man lyst til at forsvare det, men man lærer at tage imod alt det, der kommer og bruge det konstruktivt. Man finder ud af, at man ikke får noget ud af at forsvare. Andres opfattelse er guld værd, fordi det giver en mulighed for at rette op på værket i forhold til ens intention med det eller for at arbejde i en helt anden retning med nye ideer,” fortæller Emma Freja, som har brugt højskolen til at afklare, om kunsten skulle være en del af hendes professionelle liv.