"Vi er højskolens svar på IP fra Rejseholdet"

Udgivet 12-10-2018

Dorthe Jelling er en menneskelig schweizerkniv i sit arbejde som oldfrue, hvor hun blandt andet hjælper eleverne med rengøring, tøjvask og opskriften på en opbagt sovs.

"IP - resten" lyder det velkendte citat fra den erfarne betjent, når en ny efterforskning indledes og ansvarsområderne fordeles i 00'ernes populære søndagsserie Rejseholdet. "Vi er højskolens svar på IP", siger Dorthe med et smil i stemmen, da hun beskriver sin funktion som oldfrue på Testrup Højskole. Her dækker 'resten' over alt fra rengøringstjanser, madlavning og blomsterbinding til aflusning af eleverne, hvis uheldet er ude.

Eleverne er førsteprioritet

For mange unge højskoleelever er det første gang, de flytter hjemmefra, når de tager på højskole. Derfor er der også mange nye pligter, de skal vænne sig til at klare selv sideløbende med undervisning og sociale aktiviteter. Og det er så her, Dorthe kommer ind i billedet. Oldfrue er traditionelt en titel, man forbinder med husholdningen på gamle, danske herregårde, og i dag vil man også kunne støde på den i forbindelse med rengøring og storvask på hoteller. Men på højskolen rummer titlen meget mere end det. Her oldfruerne dem, der er med til at få højskolen til at føles og fungere som et hjem for eleverne.

"Der er altid noget at lave på Testrup Højskole", siger Dorthe, mens hun fortæller om hverdagen på skolen, hvor hun blandt andet hjælper de unge med, hvordan man vasker tøj, gør rent og laver is eller sovs fra bunden.

Dorthe Jelling, Oldfrue på Testrup Højskole

Dorthe har været oldfrue på højskolen siden starten af 2006 og har derfor 12 års erfaring på bagen. Hun er uddannet slagter og har tidligere arbejdet i både gartneri og fiskebutik. Og med et potpourri af servicekvalifikationer og adresse et stenkast fra skolen, var det helt naturligt for Dorthe at takke ja, da hun blev tilbudt jobbet på Testrup Højskole, hvor hun allerede var kommet meget, før hun blev ansat.

Selvom jobbet som oldfrue byder på mange, alsidige opgaver, er eleverne førsteprioritet, understreger Dorthe, der også engagerer sig i deres ve og vel i kraft af sin rolle som mentor og sikkerhedsrepræsentant:

”Jeg kan godt lide at gøre en forskel for de unge mennesker og hjælpe dem med at blive selvstændige. Det er så vigtigt, og det synes jeg, at vi højskoler er rigtig gode til. Det der med at skabe en god rutine og base for dem og sørge for, at de bliver selvhjulpne og får noget selvtillid."

Har man selv gået på højskole, vil man sikkert have mødt en oldfrue, der gjorde en særlig forskel i hverdagen og fik det hele til at glide. Dem er vi taknemmelige for!