Rekordhøje elevtal på højskolerne

Udgivet 06-11-2019

Højskolerne kan fejre jubilæum med rekordhøje elevtal. Fremgang på 35 % over 10 år og antallet af skoler stiger

Fremgang på 35 % over 10 år

Den 7. november kan højskolerne i Danmark fejre 175-års jubilæum. Samtidig kan de glæde sig over de højeste elevtal i flere årtier. Nye tal viser en elevfremgang på 5 % i forhold til forrige år eller en stigning på 35 % set over de sidste 10 år.

Omtrent 10.700 elever var der i skoleåret 2018/19 på lange kurser på højskolerne. Det er en fremgang på godt 35 % i forhold til tilsvarende tal for skoleåret 2008/09. Den procentvise stigning sammenlignet med sidste år er 5 % på de lange kurser.

Læs mere om undersøgelsen på www.ffd.dk

De unge søger meningsfulde fællesskaber

Udviklingen betyder fyldte højskoler mange steder i landet. Størrelsen på ungdomsårgangene har en del af forklaringen på at stadig flere unge vælger at bruge omtrent 4 måneder et højskoleophold. Men kan langt fra forklare det hele.

Flere nye højskoler

Det er ikke kun elevtallet, der er stigende. Også antallet af højskoler er i vækst efter en årrække med faldende antal. I dag er der 73 højskoler i Danmark, i 2016 var der 66.