Tillykke Danmark – med højskolerne

Udgivet 07-11-2019

Den 7. november 2019 er det 175 år siden, den første højskole blev oprettet i Danmark. En bevægelse og en skoleform, som har haft afgørende betydning for udviklingen af det danske samfund. Det bliver markeret over hele landet.

Betydning for udviklingen af det danske samfund.

Den 7. november 1844 åbnede Danmarks første folkehøjskole i Rødding, og dermed var grunden lagt til en bevægelse og en skoleform, som har haft afgørende betydning for udviklingen af det danske samfund.

Se på hvilke højskoler jubilæet bliver markeret

Dannelse og uddannelse

På højskolerne har dannelse og uddannelse gået hånd i hånd og medvirket til at oplive og oplyse, så vi i dag har et af de mest sammenhængende og oplyste samfund i verden. N.F.S. Grundtvigs banebrydende tanker om højskolen og livsoplysning har bredt sig verden over, og højskolen har det godt. Der er i dag 70 højskoler i Danmark, og der kommer stadig flere elever, både unge og ældre.

Vi markerer jubilæet landet over. Ikke blot ved at se tilbage og fejre fordums bedrifter, men ved at invitere ind til en samtale om, hvordan vi fortsat kan medvirke til at præge udviklingen af det danske samfund og fællesskabet. Vi håber, at mange vil komme forbi en af de højskoler, som inviterer til debat, sang, optræden og fest.

Højskolerne fylder 175 år

Idéen om folkehøjskolerne udsprang i de tidlige 1830’ere. Grundlæggeren var teolog, forfatter, filosof, historiker og politiker N.F.S Grundtvig.

Første højskole i Rødding

Den første danske folkehøjskole åbnede i Rødding i Slesvig i november 1844. Grundtvig havde ved et folkemøde tidligere på året på Skamlingsbanken givet ideen sin fulde tilslutning, men havde i øvrigt ingen væsentlig indflydelse på bondeskolen i Rødding.

Læs om højskolernes historie

Fejring af jubilæet

I perioden maj til november 2019 markerede højskolerne, jubilæet.

Læs mere på www.hojskolerne.dk/175.

Fakta

Den 7. november er det 175 år siden, den første højskole i Danmark slog dørene op.

50 højskoler medvirker til at markere dagen den 7. november.

Der findes 70 højskoler over hele landet. Sammenlagt er der årligt ca. 50.000 elever/kursister.

Højskolestatistik

Vil du vide mere om hvordan det går højskolerne i dag?

Se flere tal på www.ffd.dk/fakta/statistik

Film: Højskolen 2019 - find dig i fællesskabet

I forbindelse med jubilæet har Højskolerne lave en film højskolelivet i dag.

Se hele filmen