Tidligere højskoleelev med i DR3 serie

Udgivet 26-02-2020

Arash Mosaddegh kunne ikke genkende sig selv i reklame-videoer eller beskrivelser af højskolelivet. Alligevel blev det på højskolen, at han fandt sig selv både som person og som skuespiller. Nu skal han være med i ‘Om natten lyver jeg aldrig’ en TV serie på DR3.

Arash Mosaddegh

For bare et år siden var Arash Mosaddegh i vildrede om, hvad han skulle. Han ville gerne uddanne sig som skuespiller og var kommet ind på en skole i USA, men da det ikke lykkedes ham at få et visum, gik det i vasken. Han var i tvivl om, hvad han skulle stille op - både med alle sine drømme, med sig selv og med fremtiden. Det endte med, at han tog på Oure Højskole, og selvom han blankt indrømmer, at det ikke var hans første valg, blev højskoleopholdet skelsættende for ham:

“Både på det personlige plan og som skuespiller har jeg fået meget ud af det. Lars, som var min lærer, skabte et trygt undervisningsrum, der gjorde, at vi kunne åbne op for nogle historier, vi ellers ikke ville åbne op for. Det skabte en fortrolighed, hvor vi vidste, at vi kunne stole på hinanden. I starten er holdet jo en masse individer, som ikke kender hinanden. Det er meget grænseoverskridende i starten, men det er utrolig givende,”

siger Arash Mosaddegh

Mod til at være den, man er

I starten havde han sine forbehold overfor højskoleformen. Det var ikke umiddelbart en undervisningsform, han kendte til, og som dansker med anden etnisk baggrund syntes han ikke, han var repræsenteret i det oplysningsmateriale han havde set. Men det skulle vise sig, at der på Oure Højskole var plads til forskellighed og plads til at være præcis den, man er:

“Mit syn på højskolen har ændret sig. Det er et sted, hvor alle kan være, og hvor vi kan spejle os i hinanden. Det er også et sted, der lærte mig, at man ikke behøver være enige om alting for at kunne være sammen.”

siger han

Faktisk kan forskelligheden være en styrke, der gør, at man får et bredere og mere nuanceret verdenssyn. Og hvis man åbner sig for det, kan man også få et andet blik på sig selv, fortæller Arash Mosaddegh. Højskoleopholdet åbnede ham både for at komme i kontakt med en mere sårbar side af sig selv og bruge den side som en styrke, også som skuespiller.

Se listen over højskoler der har skuesspil på skemaet

Hovedrolle i tv-serie på DR3

Imens Arash Mosaddegh var på højskole, gik han i hemmelighed til casting på en tv-serie. Det var noget, han holdt lidt for sig selv. Men man skulker ikke fra sin skuespilundervisning, uden at det bliver opdaget:

“Jeg blev nødt til at droppe undervisningen et par gange, og så blev Lars sur, for jeg havde ikke sagt, hvad jeg skulle. Da jeg så fortalte om det - og især da jeg fik hovedrollen, blev han vildt stolt,”

fortæller Arash Mosaddegh.

Om natten lyver jeg aldrig

Tv-serien hedder, ‘Om natten lyver jeg aldrig’, og kommer på DR3 i løbet af foråret. Den handler om en ung fyr, som har en hemmelighedsfuld relation til sin familie. Meget mere kan Arash Mosaddegh ikke afsløre, men grundlæggende handler serien om at have noget på spil. Han mener selv, at højskoleopholdet har været medvirkende til, at han har fået hovedrollen.

Artiklen er oprindelig skrevet af Kat Sekjær fra Oure Højskole - se hele artiklen

Find den rigtige højskole

Søg efter den højskole, som passer til dig. Der er 70 at vælge imellem. Nogle har fokus på få fag. Andre er almene.

Prøv vores højskolesøgning

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser

Læs andre artikler om Højskoleliv