Samfundssind i højskoleland

Udgivet 13-03-2020

Selvom Coronakrisen har voldsomme konsekvenser for højskolerne, der nu lukker ned indtil og med 29. marts, så er der også positive, menneskelige historier i kølvandet på krisen. Danske elever hjælper fx. med at finde tag over hovedet til de internationale elever.

Mikkel Bøjer Mortensen og Yusuke Toki

Højskolerne holder lukket pga Corona

Onsdag meddelte regeringen, at alle skoler inklusiv højskoler skal lukke. For højskolerne er meldingen at lukning varer indtil og med 29. marts. Derfor er mange elever allerede rejst hjem til deres familier eller eget hjem. Men for de internationale elever kan det være en udfordring at komme tilbage til deres hjemland.

Følg udviklingen på www.hojskolerne.dk/corona

Internationale elever for hjælp til et hjem

Odder Højskole har de danske elever således lynhurtigt sørget for, at alle internationale elever har et trygt sted at bo i den tid, højskolen må holde lukket.

Elever skrev beskeder på højskolens Whiteboard inden de to hver deres retning ud i Danmark.

Odder Højskole har omkring 25 procent internationale elever, og kun ganske få har kunnet tage hjem til deres eget land med så kort varsel. I løbet af torsdag formiddag blev deres situation dog løst, da de danske elever fik organiseret bopæl til samtlige internationale. Nogle har taget dem med i sommerhus, andre har taget dem med hjem til forældrene og atter andre deler deres lille lejlighed med en international elev.

”Det har været fantastisk at opleve, hvordan eleverne har taget hensyn og åbnet hjerter og hjem for hinanden. Det er højskoleånd, der vil noget, og et eksempel på det samfundssind, der er så ekstremt vigtigt i den nuværende situation”,

siger forretningsudvikler på Odder Højskole, Heino Holst Hansen.

Med danske elever hjem

Vrå Højskole har et par af de danske elever taget en international med hjem i 14 dage. Nogle har lejet et sommerhus ved Vesterhavet.

Oscar Drilling tager Miya Saito (billedet til venstre) med hjem, mens højskolen er lukket og Mikkel Bøjer Mortensen gør det samme med Yusuke Toki (billedet til højre).

Højskolernes forening holder dig løbende opdateret om udviklingen på højskolerne