Den globale empati dyrkes i køkkenhaven

Udgivet 21-04-2021

En stærkere fornemmelse af naturen giver en stærkere forbindelse til naturen og dermed en øget lyst til at passe på den jord, vi deler. Derfor er eleverne rykket i køkkenhaven på Oure Højskole.

Vi tror på, at hvis vi får en stærkere fornemmelse for naturen, får vi en stærkere forbindelse til den og får lyst til at passe på den

Katrine Friis, højskolelærer på Oure

Hvordan udvikler man global empati ved at tilbringe tid i køkkenhaven? Det spørgsmål kan man snakke længe om med højskolelærer Katrine Friis, som sammen med indehaver af Øhave Katrine Bach Hansen, står bag Oure Højskoles nystartede fag GRO. De deler begge passionen for at passe bedre på vores jord og har et mål om, at højskoleeleverne på Oure får en større tilknytning til vores jord og natur i løbet af deres højskoleophold. Og her er køkkenhaven et glimrende sted at starte:

"Det med grøntsager er et dejligt konkret eksempel på, at vi er fysisk forbundet til den jord, vi bor på. Grøntsagerne vokser i jorden, og de grøntsager spiser vi alle sammen her på Oure. Derfor er det her vores rejse starter, når vi sammen med højskoleeleverne gerne vil blive klogere på vores jord og natur. Vi tror på, at hvis vi får en stærkere fornemmelse for naturen, får vi en stærkere forbindelse til den og får lyst til at passe på den. Ikke kun en lyst, men faktisk også en følelse af ansvarlighed omkring vores jord", fortæller Katrine Friis, som på Oure Højskole har ansvaret for skolens bæredygtighedsfag.

 

Læs også: Grønne fag slår rødder i højskoleskemaet

Mere end bare jord under neglene

To gange om ugen får højskoleeleverne jord under neglene og global empati på skemaet. Når der undervises i faget GRO, er det både konkret gennem dyrkelsen af grøntsager, besøg hos den økologiske grøntsagsproducent Øhave og fysiske eksperimenter med jordprøver, men især også med fokus på forbindelsen til sig selv og til menneskene omkring en. For Katrine Friis stikker faget langt dybere end grøntsagerne:

Når vi lærer noget nyt, undersøger det og forstår det, udvikler vi naturligt empati med det. Og det er det, jeg gerne vil med det her fag. Skabe empati med jorden, men også med hinanden. Når vi bedre forstår os selv og føler os forbundet med os selv, kan vi bedre føle os forbundet med hinanden og med jorden

lyder det fra højskolelæreren, som uddyber:

"Det er den her forståelse og empati, som skaber lyst til at passe på jorden, skaber rum til nye måder at se jorden på og dermed også nye vaner for den enkelte højskoleelev. Det kræver tid at udvikle nye vaner, men netop tid har du, når du går på højskole. Tid til at stoppe op. Tid til at reflektere og tid til at åbne dit sind for nye metoder, afslutter Katrine Friis, som i denne uge har startet faget op med første hold af højskoleelever.

Find højskolekurser med fokus på natur og bæredygtighed