Sådan farver du tøj med bioaffald

Udgivet 12-04-2021

Der er mange muligheder for at genoplive gammelt kluns på en bæredygtig måde. Du kan fx naturfarve dit tøj med forskellige rester fra biospanden.

Kom i gang med naturens farvepallette

Du er måske allerede flittig til at affaldssortere, men vidste du, at dit skrald gemmer på farverige egenskaber, der gør sorteringen noget sjovere. I hvert fald hvis du går på jagt i biospanden, hvor du finder mange kilder til plantefarvning af tekstiler.

Kaffegrums skaber smukke brunlige nuancer, mens avocadosten farver lyserødt og løgskaller gule toner. Gå på opdagelse i dit grønne affald og bliv inspireret til at upcycle garderoben.

I videoen herunder fortæller højskolelærer Marie, hvordan du helt praktisk bærer dig ad. Marie underviser til hverdag i valgfaget Tekstil Krogerup Højskole.

Plantefarvning er en nøgle til at gå ud i naturen og lære den at kende.

Anne Steen Himmelstrup, højskolelærer på Krogerup Højskole

Men plantefarvning handler ikke kun om at skabe smukke tekstiler. Det er også en måde at få naturen i tale på, mener Anne Steen Himmelstrup, der underviser i faget "Planternes Poesi" på Krogerup Højskole:

”Plantefarvning giver et nyt blik på verden. Jeg er blevet mere bevidst om, hvad der er i sæson hvornår. Vil man gerne have den helt særlige brune, som valnøddeskaller kan frembringe, skal man vide hvornår, de er der. Og det samme hører jeg fra eleverne, som får en ny tilgang til alt det, der er uden for døren. Pludselig får ukrudtet et navn, og de ser landskabet omkring dem på en anden måde. Plantefarvningen bliver en nøgle til at gå ud i naturen og lære den at kende. Når man har lagt tid og energi i at farve et stykke tekstil med planter, er det helt naturligt også at passe på planterne efterfølgende.”

Flere højskoler tilbyder fag, hvor du kan komme tættere på naturen på nye måder og opnå erkendelser, som måske vil give dig en anden oplevelse og relation til naturen.

Find højskolekurser, der bringer dig tættere på naturen