Højskoleelever: Unge har brug for trygge steder, hvor de kan tale om sex

Udgivet 08-12-2021

Højskolerne kan være et godt rum til samtaler om både lyst og samtykke, siger elever, som deltog i en talk om sex på Askov Højskole

Til at styre debatten på Askov Højskole var sexolog og podcaster Josefine Jack Eiby (t.h.), som interviewede et panel bestående af de tre bloggere og debattører Caroline Plummer, Emilie Green og Elombe Brice Parfait. Foto: Kiosk

Hvorfor skal man tale om sex?

Det spørgsmål blev en flok elever bedt om at svare på, da der i november blev holdt live event om seksuel dannelse og kønsliv på Askov Højskole. Svarene fik de unge lov til at sende anonymt fra deres telefoner, og efter få minutter blev de forskellige kommentarer vist på en skærm:

”Fordi jeg ikke har styr på det”
”Fordi der er nogen ting, jeg ikke ved vedrørende sex, som jeg derfor har brug for hjælp til og svar på”
”For at have et naturligt forhold til det. Sex skal ikke være tabu”
”For at klarlægge fantasier og grænser”
”Hvorfor ikke”
”For at blive mere sikker og tryg omkring det.”
”Så jeg kan få lidt nye tricks ;-)”

Forståelsen af seksualitet og kønsliv er i forandring

”Hvem taler du om sex med? ” var titlen på det første live-event fra det digitale medie Kiosk, og målet var at gøre de fremmødte, og dem, der fulgte med online, klogere på, hvordan og med hvem unge taler om deres seksualitet og kønsliv.

Emnet var ikke tilfældigt valgt, men skyldtes en efterspørgsel fra mange af de brugere, som mediet Kiosk er i kontakt med, fortæller chefredaktør Lasse Handberg.

Der sker rigtig meget lige nu, hvad angår vores forståelse af os selv i en kønsmæssig og seksualiseret kontekst. Og for de unge er det helt afgørende at have steder at kunne tale om den forandring uden at føle, at der er noget, der er rigtigt, og noget, der er forkert.

Lasse Handberg, chefredaktør på Kiosk

”Der sker rigtig meget lige nu, hvad angår vores forståelse af os selv i en kønsmæssig og seksualiseret kontekst. Og for mange, måske særligt unge, er det helt afgørende at have steder at kunne tale om den forandring uden at føle, at der er noget, der er rigtigt, og noget, der er forkert," siger han og tilføjer, at højskolerne her er oplagte.

"Jeg tror, alle der kender til højskolerne eller selv har været på højskole, ved, at det er meget socialt. Man bor tæt og fester sammen, og jeg gør nok ikke nogen fortræd ved at sige, at sex også spiller en stor rolle i højskolelivet. Derfor er det oplagt, at man på skolerne åbner for en samtale om seksualitet, og hvordan vi omgås hinanden."

Unge ved for lidt om samtykkeloven

Til at styre debatten på Askov Højskole var sexolog og podcaster Josefine Jack Eiby, som interviewede et panel bestående af de tre bloggere og debattører Caroline Plummer, Emilie Green og Elombe Brice Parfait. Sammen drøftede de alt fra onani og fantasier til grænser og #metoo.

På et tidspunkt blev de unge spurgt, hvad de ville ønske, de havde lært om sex tidligere. Til det spørgsmål svarede flere af de unge samtykke, og samtykkeloven blev herefter drøftet i panelet.

Rebekka Krog Erlandsen, elev på Askov Højskole

Netop den del fandt Rebekka Krog Erlandsen, som er elev på Askov Højskole, særligt vigtig. På skolens journalistisklinje har hun været med til at lave en podcast om samtykkeloven, da hendes oplevelse var, at mange unge havde misforstået den.

”Vi sendte en spørgeundersøgelse ud til fire forskellige højskoler, og jeg tror, det var 40 procent, der ikke vidste, at der var kommet en samtykkelov. Og af dem, der gjorde, troede mange, at det handlede om en underskrift. Så samtykke er noget, vi bør tale om, for det var ikke noget, vi blev undervist i, da vi havde seksualundervisning i folkeskolen. Og der er højskolen et oplagt og trygt sted at gøre det,” siger hun.

Oplagt at højskoler griber emnet

Også Soren Faulhabier, der kommer fra Wisconsin og lige nu er på Askov Højskole, syntes, det fungerede godt at tage emnet op på en højskole.

Det, der blev drøftet under arrangementet, var noget, jeg godt vidste i forvejen, men det gør stadig en forskel at tale om det med andre end venner og ens partner. Det at høre, at der ikke findes én rigtig måde at have sex på, støtter en i at danne sin egen mening.

Soren Faulhabier, elev på Askov Højskole

”Jeg tror, unge har brug for trygge steder, hvor de kan tale om sex. Meget af det, der blev drøftet under arrangementet, var noget, jeg godt vidste i forvejen, men det gør stadig en forskel at tale om det med andre end venner og ens partner. Det at høre, at der ikke findes én rigtig måde at have sex på, støtter en i at danne sin egen mening," siger han og tilføjer, at han egentlig tror, dette er noget, folk i alle aldre kunne have brug for at tale om.

"Men det vil være oplagt, at højskolerne også griber den."

Læs mere om højskolernes arbejde med seksuel dannelse her.

Kiosk

• Kiosk er et nyt digitalt medie, som ønsker at være en blanding mellem et socialt medie og et aktualitetsmedie med fokus på brugerinddragelse.
  • Kiosk vil løbende holde events, blandt andet på højskoler.
  • Se mere på www.kiosk.social