Højskolerne lukkes i fire uger

Udgivet 17-12-2021

På baggrund af statsministerens melding omkring coronavirus på pressemødet d. 17. december lukkes alle højskoler fra på søndag og foreløbigt fire uger frem. Elever og kursister kan ikke deltage i kurser i perioden. Situation udvikler sig løbende, så følg med her.

Danmark er fortsat ramt af coronavirus, og der sker løbende nyt. Det står nu klart, at alle højskoler lukkes ned de næste fire uger.

Hold dig opdateret

Folkehøjskolernes Forening holder jer løbende orienteret på www.hojskolerne.dk/corona og internt for højskolerne på www.ffd.dk/corona.

Men vi opfordrer alle højskoler og elever til også at følge udviklingen på www.coronasmitte.dk

Opdateret 17. december 2021

Tiltag fra 17. december 2021

Højskoler lukkes fra søndag og fire uger frem

Statsministeriet afholdt pressemøde kl. 14.00 fredag d. 17. december 2021.

Her kom der en række nye tiltag mod coronavirus, som også omfatter folkehøjskolerne, hvilket betyder, at alle højskoler lukkes de næste fire uger.

Det betyder konkret, at alle jule- og nytårskurser er aflyst. Ligeledes er alle korte kurser frem mod d. 16. januar 2022 aflyst.

Opstart at de lange højskoleophold må desværre udskydes for flere højskolers vedkommende. Kontakt den højskole, du er tilmeldt, for nærmere information, eller afvent, at de kontakter dig, hvis du er tilmeldt et aflyst eller udskudt højskolekursus.

Følg opdateringer fra statsministeriet og højskolernes forening

Alle tiltag kan læses opsummeret her på statsministeriets hjemmeside.

Højskolernes forening holder skolerne opdateret på foreningens hjemmeside.

Flere skoler har kursusstart i weekenden fra d. 15. januar – må elever/kursister komme tilbage der?
FFD - Højskolernes forening opfatter meldingen fra ministeriet sådan, at undervisningen kan starte fra søndag d. 16. januar. Men det er ikke endeligt bekræftet.

Kan jeg få penge tilbage for et aflyst kursus eller for periode med udskudt opstart?
Den enkelte højskole afgør selv, om deltagerbetalingen skal refunderes i tilfælde af, at elever må sendes hjem eller et højskoleophold helt afbrydes, grundet corona.

Hjemmeside om coronasmitte

Myndighederne har lavet en hjemmeside, hvor alle oplysninger om corona bliver samlet.

Adressen er www.coronasmitte.dk

Der opfordres til, at man tjekker siden ofte for opdateringer, da der løbende er udvikling og nyheder om coronasituationen.