Vi bringer højskoleånden ud, mens højskolerne er lukket ned

Udgivet 27-01-2021

Mens vi venter på, at små bobler kan blive til store fællesskaber, åbner vi nu den virtuelle højskole – en højskole, der er frit tilgængelig for hele Danmark.

Virtuel højskole

Hvor mange normalt ville befinde sig i skole- og arbejdsfællesskaber eller i en højskoleboble, er der nu brug for at bringe højskoleånden ud til dem, der savner at blive forundret, oplivet og at være en del af et fællesskab.

Derfor lancerer vi siden HØJSKOLE FOR HELE DANMARK, hvor du kan finde foredrag, morgensang, undervisning, podcasts, hverdagstips og inspiration, der alt sammen gør det muligt at få et skud højskoleånd ind i en hverdag, der ellers må leves hver for sig og inden for husets fire vægge.

Landets højskoler byder løbende ind med virtuelle begivenheder, som du kan deltage i hjemme fra stuen.

Se kalender over arrangementer her

10 fortællinger & foredrag

Når verden er lukket ned, er der mere end nogensinde brug for at udbrede den særlige ånd, som har kendetegnet højskolerne de sidste 175 år. Den er svær at sætte ord på, men let nok at mærke: Når man gribes af en fortælling, forundres af et foredrag, oplives af en morgensang og mærker følelsen af at høre til i et fællesskab.

Med online-serien HøjskoleÅnd bringer vi højskolen ud, mens højskolerne er lukket ned. Serien indeholder foredrag og fortællinger fra dygtige formidlere i højskoleverdenen, og hvert afsnit starter med en ny sang fra den nye højskolesangbog. Sangene præsenteres af pianist Rasmus Skov Borring og musiker Julie Maria.

HøjskoleÅnd udkommer i 10 afsnit, der offentliggøres løbende. Hver onsdag kl. 15 får du et nyt afsnit. Herunder kan du se første afsnit:

HøjskoleÅnd afsnit #1: "En enkelt tand i overmunden"

Bag titlen gemmer sig en fortælling om Revisoren Raymond, der forlader sin kæreste, sin by og krydser Atlanten uden at se sig tilbage. I Montreals natteliv udlever han sine drømme og hemmeligheder i jagten på den ultimative frihed.

”En enkelt tand i overmunden” er en fortælling om frihed og kærlighed. Om ensomhed og venskab. Og om at turde tage en chance.

Fortæller: Joachim Adrian, højskolelærer på Grundtvigs Højskole
Sang: 211 i Højskolesangbogen: "Der findes en frihed", tekstforfatter: Jesper Kallesøe, komponist: Erik Sommer