Egmont Højskolen vinder kommunikationspris

Udgivet 29-10-2021

Egmont Højskolen modtager SEVERIN-PRISEN for en elevproduceret video, der sætter fokus på tilgængelighed for kørestolsbrugere i det offentlige rum.

SEVERIN-PRISEN 2021 går til Egmont Højskolen for en video, hvor højskolens elever sætter fokus på tilgængelighed for kørestolsbrugere i det offentlige rum. Videoen har fået 133.000 visninger på Facebook.

Årets jury består af generalsekretær for Folkehøjskolernes Forening, Elsebeth Gerner Nielsen, medieforsker ved Københavns Universitet, Anne Mette Thorhauge og kommunikationsrådgiver Rasmus Anker Rysgaard.

Juryen lagde i år særlig vægt på indhold på sociale medier, hvor skoler ikke blot taler om sig selv, men sætter generelle emner til debat.

Se Egmont Højskolens video her.

Meget begejstrede

Medstifter af SEVERIN-PRISEN, Rasmus Anker Rysgaard

Forstander på Egmont Højskolen, Søren Møllgaard Kristensen, er glad for nyheden om, at den elevproducerede video løber afsted med prisen.

“Det er da fantastisk, at Egmont Højskolen har vundet. Vi er meget begejstrede, og jeg er glad for, at vi her på højskolen ikke er de eneste, der synes, at det er en fantastisk video, eleverne har lavet,” fortæller han.

Om Egmont Højskolens video fremhæver juryen, at den italesætter en samfundsproblematik.

”Egmont Højskolens elever bruger her sociale medier til at starte en samtale om forhold i samfundet,” siger medstifter af prisen, Rasmus Anker Rysgaard.

”Det er en dannet tilgang til digital kommunikation – og det er præcis det, vi med prisen ønsker at fremme.”

Grundtvig overrækker prisen

Alle er inviterede til prisoverrækkelse og paneldebat om den frie skoles rolle i en digital verden på Egmont Højskolen den 4. november klokken 16.00-18.00. Arrangementet  streames desuden live på Facebook.

Her kan man møde generalsekretær for Folkehøjskolernes Forening, Elsebeth Gerner Nielsen, medieforsker ved Københavns Universitet, Anne Mette Thorhauge, og en elev fra Egmont Højskolen.

Grundtvig selv (levendegjort af Astrid Søe) overrækker prisen og kommenterer debatten. Medstifter af prisen, Rasmus Anker Rysgaard, modererer.

Find eventen her

Hvad er SEVERIN-PRISEN?

SEVERIN-PRISEN er indstiftet af forstander ved Lunderskov Efterskole, Irene Stapel, medieforsker Jesper Tække og kommunikationsrådgiver Rasmus Anker Rysgaard i 2018 for at sætte fokus på de frie skolers stemme i det digitale mediebillede.

Tidligere vindere af SEVERIN-PRISEN er Glamsbjerg Friskole, Fredericia Realskole og Sct. Ibs Skole i Horsens.