Hvad får en succesfuld direktør fra finansverdenen til at sige op og tage på højskole? Og hvordan lykkedes det en klimaengageret højskoleelev at diskutere dansk landbrug med fødevareminister med Rasmus Prehn? Dét - og meget mere - kan du læse i Højskolernes Årsskrift, som netop er landet.
Udover at være en fri skoleform, hvor tusindvis af elever søger faglig fordybelse og venskaber for livet, arbejder højskolerne sideløbende med at bidrage til samfundets sammenhængskraft.
I årsskriftet herunder kan du læse, hvordan højskolerne i praksis arbejder med temaer som "En højskole for flere" "Den demokratiske samtale" og "Bæredygtig dannelse".
TEMAARTIKEL: Højskolerne skal være mødested for endnu større forskellighed
CASE: Genstart: Fra direktør til højskoleelev
CASE: Et kærligt spark: Racisme findes også på højskolerne
CASE: Forandring: "Efter en uge forsvandt min facade, og jeg blev blid som et lam"
TEMAARTIKEL: Populisme, polarisering og manglende tillid truer demokratiet
CASE: Rullende højskoleånd: Kurs mod et stærkere demokrati
CASE: Sangen samlede os, da corona satte en kile i folket
CASE: Plads til tvivl: Ud med næringsfattig overfladedebat!
TEMAARTIKEL: Fra klimadepression til fælles handlekraft
CASE: Godt på vej mod 360 graders selvforsyning
CASE: Højskolesvin lokker elever på grisestien
CASE: Klimaaktivisme: "Højskolen har hjulpet mig med at finde min plads i klimakampen