Højskolernes Årsskrift 2021:

Højskolesvin, klimaaktivisme og racisme er blandt temaerne i Højskolernes spritnye årsskrift

Udgivet 23-09-2021

Hvad får en succesfuld direktør fra finansverdenen til at sige op og tage på højskole? Og hvordan lykkedes det en klimaengageret højskoleelev at diskutere dansk landbrug med fødevareminister med Rasmus Prehn? Dét - og meget mere - kan du læse i Højskolernes Årsskrift, som netop er landet.

Udover at være en fri skoleform, hvor tusindvis af elever søger faglig fordybelse og venskaber for livet, arbejder højskolerne sideløbende med at bidrage til samfundets sammenhængskraft.

I årsskriftet herunder kan du læse, hvordan højskolerne i praksis arbejder med temaer som "En højskole for flere" "Den demokratiske samtale" og "Bæredygtig dannelse".

INDHOLDSFORTEGNELSE

En højskole for flere

TEMAARTIKEL: Højskolerne skal være mødested for endnu større forskellighed

CASE: Genstart: Fra direktør til højskoleelev

CASE: Et kærligt spark: Racisme findes også på højskolerne

CASE: Forandring: "Efter en uge forsvandt min facade, og jeg blev blid som et lam"

Den demokratiske samtale

TEMAARTIKEL: Populisme, polarisering og manglende tillid truer demokratiet

CASE: Rullende højskoleånd: Kurs mod et stærkere demokrati

CASE: Sangen samlede os, da corona satte en kile i folket

CASE: Plads til tvivl: Ud med næringsfattig overfladedebat!

Bæredygtig dannelse

TEMAARTIKEL: Fra klimadepression til fælles handlekraft

CASE: Godt på vej mod 360 graders selvforsyning

CASE: Højskolesvin lokker elever på grisestien