Orker vi snart mere snak om bæredygtighed?

Udgivet 27-09-2021

Affaldssortering, madspild og genbrug - batter det noget på den lange bane, og orker vi overhovedet at tale mere om det? Højskolerne er med, når Uddannelsesdebatten på fredag, stiller spørgsmål til, hvordan vi ruster fremtidige generationer til bæredygtig omstilling.

Højskolerne har i uddannelses-Danmark taget pladsen som det levende eksperimentarium, hvor man som frie fugle og uden eksamenskrav og pensum, kan undersøge mulighederne for at implementere bæredygtig dannelse.

Her kan man eksperimentere, diskutere og lege med alt fra permakultur, re-design og aktivisme og efterleve samfundsbehovet for bæredygtig dannelse og en tydelig grøn omstilling.

På højskolerne tager vi teorien ud af undervisningslokalet og omsætter snakken til praksis; Frustrationer bliver til ambitioner, og holdning bliver til handling.

Uddannelsesdebatten 2021

I år sætter Uddannelsesdebatten bæredygtig udvikling på den uddannelsespolitiske dagsorden og spørger: Hvordan ruster vi fremtidige generationer til en radikal og bæredygtig omstilling? Hvilke pædagogiske overvejelser må vi gøre os?

Hvad sker der, hvis vi stopper med at snakke om bæredygtighed? Hvad er alternativet? Forsvinder problemerne, hvis vi ikke snakker om dem?

Johannes Schønau, bæredygtighedskonsulent i Folkehøjskolernes Forening

I den anledning holder højskolerne en workshop omkring deres arbejde med bæredygtighed i praksis – både som selvstændige fag og aktiviteter og som en integreret del af den almindelige højskolehverdag.

Praktikere og forskere inviterer workshopdeltagerne til at drøfte muligheder og potentialer, men også de pædagogiske dilemmaer og problemstillinger, der følger med, når højskolerne ønsker at bidrage aktivt til en mere bæredygtig verden.

"Når vi i Uddannelsesdebatten spørger, om vi orker mere snak om bæredygtighed, skal det forstås tvetydigt, og der vil let kunne stilles spørgsmål til spørgsmålet. Hvad sker der, hvis vi ikke snakker om det? Hvad er alternativet? Forsvinder problemerne, hvis vi ikke snakker om dem? Kan man handle før man har snakket og forstået omfang og konsekvenser? Så i virkeligheden er modspørgsmålene de mest interessante," siger bæredygtighedskonsulent i Folkehøjskolernes Forening, Johannes Schønau, der er moderator for højskolernes workshop under Uddannelsesdebatten.

Mød blandt andet:

• Jeppe Læssøe: Professor Emeritus v/ DPU og forsker i bl.a. Mijøpædagogik
  • Lone Belling: Indehaver af Liv og Lederskab & forfatter: Bæredygtighed, fra moralsk pegefinger til etisk kompas
  • Jeppe Graugaard: Underviser på Ry Højskole, forfatter: Kloden Kalder
  • Jesper Saxgren: Tidl. forstander og underviser på flere højskoler.
  • Moderator: Johannes Schønau: Bæredygtighedskonsulent for Højskoleforeningen og højskolelærer

Uddannelsesdebatten forløber 29. september-1. oktober på Læreruddannelsen & hf i Nørre Nissum. Højskolernes workshop finder sted fredag d. 1. oktober 2021 kl. 11-12.30