Højskolerne samler ind til sårbare børn i "Hele Danmarks Pantindsamling"

Udgivet 22-12-2022

Højskoler opfordres til at deltage i "Hele Danmarks Pantindsamling" til fordel for verdens sårbare børn.

Danmarks Indsamling 2023 finder sted d. 4. februar, men allerede nu kan der samles ind til verdens sårbare børn fra blandt andet Syrien. Foto: Aaref Watad/UNICEF

Højskolerne har tradition for at deltage i demokratiet og danne unge til at blive gode samfundsborgere. Derfor falder det at deltage i en indsamling til fordel for verdens sårbare børn også godt i tråd med højskolernes formål.

Skoler samler pant

Danmarks Indsamling er gået sammen med Dansk Retursystem og deres koncept Join2Recycle om den store pantindsamling, som blandt andre Friskolerne og Efterskolerne også deltager i.

Kort fortalt er konceptet, at skoler, der tilmelder sig, modtager pantbokse, plakater og egen kode på Danmarks Indsamlings MobilePay-nummer. Dette gør, at man kan se, hvor stort bidraget er for hver enkelt skole og samlet for højskolerne. Den skole eller forening, der har indsamlet flest penge vinder hovedpræmien fra Dansk Retursystem på 10.000 kroner, som kan bruges af hele skolen.

Indsamlingen starter NU og fortsætter frem til det store tv-show den 4. februar på DR. Læs meget mere her.

Hvad kan I gøre?

Som højskole kan I tilmelde jer indsamlingen og hjælpe til med at samle pant og dermed penge ind til verdens sårbare børn sammen med jeres elever.

Dansk Retursystem stiller gratis plakater og pantbokse til rådighed til jeres skoler, og Danmarks Indsamling sørger for, at I får en unikt MobilePay kode, så I kan følge jeres egen indsamling op til det store tv-show.

Hvorfor gør vi det?

Lige nu oplever vi alt for mange kriser, hvor verdens fattigste børn er de største ofre. Deres nød er umenneskelig og kræver handling nu.

Verdens klimaudfordringer er større i mange af verdens fattigste lande. Derfor opfordrer vi til, at al den pant, der indløses i december og januar sendes videre til verdens fattige børn.

Udover at give støtte til sårbare børn i verden er håbet, at indsamlingen kan inspirere kommende generationer til at gå aktivt ind i kampen for at gøre verden til et bedre sted.

Vinderen af konkurrencen findes lørdag den 4. februar kl. 12.00 og får besked på mail. Højskolen offentliggøres også på vores sociale medier.

Foto: Anmar/UNICEF

Vil du vide mere?

På danmarksindsamling.dk kan du finde mere info om Højskolernes bidrag.

Find mere her.

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

• Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser