FOMO er et vilkår på højskolerne
Frederik Aamand Holm beskriver sig selv som introvert, og han kan huske, hvordan han på sit eget højskoleophold kunne have brug for at trække sig tilbage.
"Men det er svært, når der hele tiden sker så meget rundt om en. På højskolerne er mange mennesker samlet på ét sted. Hverdagen består af spændende fag og sociale aktiviteter. Der sker hele tiden noget, man kan tage del i – eller som man føler, man burde tage del i. Med andre ord indeholder højskolen i sin grundform alle ingredienserne til en ordentlig omgang FOMO."
FOMO på højskolen kan resultere i, at du ikke vil gå i seng, fordi du så går glip af snakken i opholdsstuen. Eller at du ikke kan trække dig og gå ind på værelset, fordi du frygter, at du bliver hægtet af fællesskabet.
Frederik Aamand Holm, Uldum Højskole
I sit projekt har Frederik Aamand Holm interviewet elever fra frem forskellige højskoler, og samtalerne peger ifølge ham på, at FOMO er et vilkår på skolerne, men også et problem for mange.
"Det handler om frygten for ikke at være med. At føle, at alle har nogen at snakke med undtagen en selv. At være i tvivl om, hvornår det er for sent at få venner, og om man kan være venner med 120 mennesker," siger han og nævner som eksempel en elev, der sammenlignede de andre elever på højskolen med samlekort, hvor man gerne ville have dem alle sammen.
"FOMO på højskolen kan resultere i, at du ikke vil gå i seng, fordi du så går glip af snakken i opholdsstuen. Eller at du ikke kan trække dig og gå ind på værelset, fordi du frygter, at du bliver hægtet af fællesskabet. Nogle elever bliver nærmest stressede af at gå på højskole, og det er jo ikke meningen."
Det er ikke fordi, vi skal lukke ned og være introverte alle sammen. Men vi skal hjælpe de unge med at italesætte det sociale ræs, der kan opstå, og finde en balance.
Frederik Aamand Holm, Uldum Højskole
FOMO er ikke kun dårligt
Ifølge Frederik Aamand Holm er det dog også vigtigt at sige, at mange også trives med alt det sociale på højskolen. FOMO er også udtryk for, at man gerne vil fællesskabet, og mange elever giver udtryk for, at de er okay med følelsen af ikke at ville gå glip af noget.
"Så det er ikke fordi, vi skal lukke ned og være introverte alle sammen. Men vi skal hjælpe de unge med at italesætte det sociale ræs, der kan opstå, og finde en balance."
Han har selv holdt workshops om emnet for sine elever, og de har været glade for at snakke åbent om det. Ifølge Frederik Aamand Holm er det vigtigt at turde tage samtalen på højskolerne.
"Vi skal også tage fat der, hvor det gør ondt. Det gør højskolerne allerede på mange parametre. Men det her område har vi overset."
Læs mere om Uldum Højskole her.