Inge fik støtte til at komme på højskole: Jeg trængte til at komme væk hjemmefra

Udgivet 08-02-2022

Flere hundrede danskere har de seneste to år benyttet sig af muligheden for at komme på højskole med hjælp fra en særlig seniorpulje. For Inge Wulf Laugesen betød det, at hun fik nye veninder og et pusterum fra en hård hverdag

Højskolerne, seniorhøjskolerne, Danske Seniorer og Ældre Sagen har i 2020 og 2021 udbudt pladser på højskolekurser, hvor man kan få tilskud, hvis man er over 70 år og har ret til ældrecheck. Genrefoto.

Af Mette Skov Hansen

I 2020 mærkede Inge Wulf Laugesen et voksende behov for at få en pause fra hverdagen.

Hendes mand havde året forinden fået en hjerneblødning, som havde gjort ham lam i venstre side, og det havde været nødvendigt at sende ham på plejehjem.

Lige nu har jeg min egen husleje og min mands husleje, så pengene er ikke store. Så det var en fantastisk mulighed, som jeg skyndte mig at reagere på.

Inge Wulf Laugesen, tidligere højskolekursist

Nu gik tiden med at være alene hjemme i den lejlighed, parret var flyttet ind i sammen i Horsens kort forinden, og besøge ham. Det var hårdt, og Inge Wulf Laugesen trængte til at komme væk hjemmefra.

Derfor slog hun hurtigt til, da hun opdagede en dengang ny mulighed for at søge støtte til at komme på højskole.

”Jeg tror, det var på Facebook, jeg læste, at man kunne modtage et tilskud på 3000 kroner til at tage på højskole, og jeg tænkte, ’hvad søren – kan man det?’. Lige nu har jeg min egen husleje og min mands husleje, så pengene er ikke store. Så det var en fantastisk mulighed, som jeg skyndte mig at reagere på,” siger hun.

Særlig højskolestøtte til seniorer

Inge Wulf Laugesen er en af flere hundrede danskere, der de seneste to år har søgt støtte til at komme på højskole ved hjælp af en særlig seniorpulje, der er iværksat af Højskolerne sammen med Danske Seniorer og Ældre Sagen.

Midlerne kommer fra Kulturministeriets "Pulje til kultur-, idræts- og foreningsaktiviteter til sårbare, udsatte og ældre under corona-krisen", og de har kunnet søges af ældre, som modtager ældrecheck.

Inge Wulf Laugesen, tidligere højskolekursist

Det gør Inge Wulf Laugesen, som kom på et kort kursus på SeniorHøjskolen i Nørre Nissum i efteråret 2020.

”Jeg havde ikke været på højskole før, så det var mit første møde med det tilbud. Jeg har været utrolig glad for at kunne gøre det, for jeg trængte sådan til at komme hjemmefra. Jeg er oppe ved min mand hver eneste dag og nogle gange to gange om dagen. Det kan lyde mærkeligt, men det er hårdt og trættende at have en mand, der er syg. Så trænger man til at komme afsted, ligesom jeg gjorde.”

Kurser, foredrag og nye veninder

I 2021 blev der atter åbnet for, at seniorer kunne søge støtte til højskolekurser, og her benyttede Inge Wulf Laugesen sig igen af muligheden.

Sidste år kom hun to gange afsted på kurser på Rude Strand Højskole med støtte fra seniorpuljen. Derudover gav hendes børn hende et tredje kursus på højskolen i gave.

Det er nok tanken med at gå på højskole – at man skal have nye venner.

Inge Wulf Laugesen, tidligere højskolekursist

Hun har blandt andet været på malerkursus og på kurser med foredrag, udflugter og fællessang. Noget af det bedste ved opholdene har dog været, at hun har fået nye veninder.

”På Rude Strand Højskole lærte jeg et par damer at kende, som kommer fra København og Ringsted, og som jeg siden har mødtes med nogle gange. Vi skal faktisk mødes igen i marts til frokost. Det har været dejligt at lære dem at kende, og vi skriver sammen på Messenger. Det er nok tanken med at gå på højskole – at man skal have nye venner,” siger Inge Wulf Laugesen og tilføjer, at hun også skriver med nogle af de kursister, hun mødte på SeniorHøjskolen i 2020.

Inge Wulf Laugesen håber, det kan blive muligt med mere støtte til højskoleophold i fremtiden.

”Jeg ved godt, at både min mand og jeg får pension, og jeg klager ikke. Men huslejen er høj, og jeg har kun min folkepension, så et højskoleophold bliver for dyrt for mig, hvis ikke der er et tilskud. Så jeg håber, det bliver muligt igen. For jeg har virkelig nydt at være afsted,” siger hun.

Inge Wulf Laugesen er en af flere hundrede danskere, der de seneste to år har søgt støtte til at komme på et højskolekursus ved hjælp af en særlig seniorpulje, som er iværksat af Højskolerne sammen med Danske Seniorer og Ældresagen. Privatfoto.

Støtte til at komme på højskole

Højskolerne, seniorhøjskolerne, Danske Seniorer og Ældre Sagen har i 2020 og 2021 udbudt pladser på højskolekurser, hvor man kan få tilskud, hvis man er over 70 år og har ret til ældrecheck. Midlerne kommer fra Kulturministeries ”Pulje til kultur-, idræts- og foreningsaktiviteter til sårbare, udsatte og ældre under corona-krisen”.

Højskolerne modtog i alt 541 ansøgninger til puljen, hvoraf omkring 350 kom afsted. De knap 200 ansøgninger, der ikke kunne imødekommes, skyldtes primært kurser, der blev aflyst pga. corona eller overtegnede kurser.

Læs mere om tilbuddet her.