Tidligere højskoleelev: 13 grunde til, at regeringens kvote 2-udspil er absurd

Udgivet 23-06-2022

Regeringen vil fjerne muligheden for, at højskoleophold kan tælle i unges kvote 2-ansøgning. I stedet burde den støtte, hvad opholdet gør for unge og deres videre muligheder, mener den tidligere elev Philip Mydtskov. Herunder fortæller han hvorfor.

For Philip Mydtskov (nr. 2 fra højre) var højskolen afgørende for, at han kom ind på danskstudiet via en kvote 2-ansøgning. Privatfoto

Jeg gik på Grundtvigs Højskole i ni måneder. Opholdet fik stor betydning for mig som person og også for min uddannelse.

Philip Mydtskov, tidligere højskoleelev

Derfor finder jeg det absurd, at højskoler ifølge regeringen ikke længere skal tælle i unges kvote 2-ansøgning, og at begrundelsen for dette er, at højskolerne medfører social skævhed og betales af rige forældre. Jeg tror ikke, regeringen har forstået, hvilken betydning et højskoleophold rent faktisk kan have.

Så her kommer mine egne grunde til, at et højskoleophold havde kæmpe værdi for mig og mine valg:

1.  En stor del af min personlige udvikling foregik på højskolen.

2. Højskolen var en af årsagerne til, at jeg i sin tid valgte at læse dansk på Københavns Universitet og sidenhen til pædagog.

3. Højskolen og det medfølgende højskolebevis var en af de afgørende faktorer, der gjorde, at jeg kom ind på danskstudiet via min kvote 2-ansøgning.

4. Højskolen åbnede mine øjne og fik mig væk fra alle problemerne i provinsen.

5. Højskolen er den perfekte arena ("osteklokke") for at møde nye mennesker, få nye oplevelser, opleve og stifte bekendtskab med mange forskelligartede fag og danne venskaber på kryds og tværs.

6. Højskole er lærerigt og afslappende på en og samme tid.

7. Højskole er frihed under ansvar.

8. Højskole er engagerede og nysgerrige undervisere.

9. Højskole er mødestedet for folk med forskellige interesser. Den brogede flok på en højskole er helt unik og stærk.

10. Højskole er springbrættet videre ud i livet, uanset hvilke vej man vælger. Uddannelsesmæssige og personligt.

11. Højskolen er med til at ruste eleverne til den store verden, på godt og ondt. En verden som i forvejen er fyldt op af angst, pres, karakterer og stress.

12. Højskolen ville være sundt for langt de fleste - og skulle man være lidt kæphøj, kunne man slå et slag for, at den burde være obligatorisk.

13. Højskolen er helt igennem en genial opfindelse - og den burde støttes af politikerne!

Og jeg kunne blive ved - bare spørg!

Hvis ikke al den læring og alle de kompetencer, man får på et højskoleophold, er relevante i en kvote 2-ansøgning, hvad pokker er så? På højskolen er der endvidere både prøveforberedende fag og studievejledning. Det kan da ikke blive mere “kvote 2-agtigt”. Det er jo hele fundamentet.

Og hvad angår betalingen, kære regering, så klarede jeg den selv.

Philip Mydtskov, tidligere elev

Som Knud Romer engang sagde: “Fuck at få en god karakter - bliv en god karakter!”

Der skal være plads til at fumle og fejle, så man i sidste ende kan blive den bedste udgave af sig selv. Og det er noget af det, som højskolen kan give. Så er den sag vel ikke længere.

Og hvad angår betalingen, kære regering, så klarede jeg den selv.

Philip Mørk Mydtskov

32 år. Født i Aarhus og opvokset på Langeland og i Svendborg. Gik på erhvervsskole og derefter HF på VUC. Elev på Grundtvigs Højskole i efteråret 2013. Har herefter læst dansk på Københavns Universitet og efterfølgende til pædagog, hvilket han blev færdig som til sommer. Bor i København.

Sagen kort

Tirsdag præsenterede regeringen sit nye udspil "Flere veje, nye muligheder", som handler om at skabe et nyt og forbedret optagelsessystem til de videregående uddannelser.

I udspillet lyder det, at højskoler ikke længere skal skulle anvendes i kvote 2-ansøgninger, da de "dokumenteret social skæve".

Folkehøjskolernes Forening har siden været ude at afvise dette. En nylig rundspørge viser blandt andet, at 77 procent af dem, der tager på højskole, selv betaler, og en anden undersøgelse viser, at elevsammensætningen på lange kurser overordnet set svarer til befolkningssammensætningen. En tredje undersøgelse har samtidig vist, at det at gå på højskole øger sandsynligheden for, at man som ung vender tilbage til uddannelsessystemet eller gennemfører en uddannelse.

Læs mere om foreningens reaktion på regeringens udspil her.