Nyt højskoletillæg ude nu

Udgivet 24-04-2023

Kristeligt Dagblads Højskoletillæg er ude, og du får alt fra dannelsesdebat til højskoleelevers mest og mindst elskede højskolesange.

Højskoleliv: både inden- og udenfor højskolen

12% af alle højskoleelever bruger højskoleopholdet som en pause fra deres videregående uddannelse, hvilket er den største andel, siden højskolerne begyndte at måle i 2011.

I tillægget kan du du læse, hvorfor unge søger højskolen i løbet af deres uddannelse, og hvad de tager med derfra.

Men højskoletanken lever ikke kun bag skolernes mure. På nye vandreruter i det østjyske landskab, kan enhver, der lægger vejen forbi, få en smagsprøve på en del af højskolens kerneydelse: kultur, historie, natur og fællesskab.

I reportagen om Højskoleruten kan du læse mere om turene mellem de medvirkende højskoler, og hvad du kan opleve undervejs.

Tillægget byder også på gode råd fra ungdommen, debat og reportager. Se indholdsfortegnelsen herunder.

Læs tillægget 'Højskoleliv' online her:

Find følgende historier i tillægget:

• Nyhed: Flere tager på højskole som pause fra studiet
  • Tre gode råd: Lær hele livet, lad være at stresse på de unges vegne og smil til jeres spejlbillede
  • Reportage: Nye vandreruter skal bringe højskoletanken ud i landskabet
  • Interview: Nyt fag på Børkop Højskole skal puste til unges interesse for teologi
  • Kort nyt om højskoleliv
  • Reportage: Dannelse kan bygge mennesket op til det gode liv
  • Voxpop: Tre elever fortæller: Her er vores mest og mindst elskede højskolesange
  • Debat: Ny Højskole: Borgerlige skal ind i kampen for unges dannelse
  • Kulturhistorie: Holger Drachmann og Franz Kafka var her. Nu vil Højskolen Marielyst igen byde kunstnere velkommen

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

• Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser