Kan vi danne os ud af klimakrisen

Udgivet 28-08-2023

Klimaudfordringerne kræver ikke kun faglig viden men også dannelse, handlemod og virkelyst. Derfor fokuserer højskolerne på bæredygtig dannelse. På Klimafolkemødet i august præsenterede vi nogle af de ting, der arbejdes med på højskoler rundt i landet.

Af Signe H Damkjær

Klimaforandringerne er en udfordring, der kræver virkelyst og handlemod. Og netop det er højskolernes kerneområde. Derfor startede Folkehøjskolernes Forening (FFD) i 2020 ”Udviklingsprojektet bæredygtig dannelse.” På klimafolkemødet i Middelfart fik deltagerne mulighed for at høre mere om de erfaringer og indsigter, vi har gjort os med projektet ind til nu.

"Virkelyst er højskolernes fornemste opgave. At inspirere elever til at tro på, at hvis man vil, så kan man forandre verden - og at give eleverne nogle redskaber til at gøre det med. Det er det, højskolerne arbejder for," siger Johannes Schønau, der er bæredygtighedskonsulent i FFD og lærer på Egmont Højskolen.

For klima handler om dannelse – og hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, er vi nødt til at arbejde med bæredygtig dannelse i uddannelsessektoren, mener Johannes Schønau. På klimafolkemødet i august talte han med Marie Holt Richter fra NOAH om højskolernes erfaringer i debatten:  ”Kan vi danne os ud af klimakrisen? Samtalen var modereret af Højskolebladets redaktør, Sofie Buch Hoyer.

Virkelyst er højskolernes fornemste opgave. At inspirere elever til at tro på, at hvis man vil, så kan man forandre verden - og at give eleverne nogle redskaber til at gøre det med

    

Højskolerne som eksperimentarie
Udviklingsprojektet i FFD har blandt andet indsamlet eksempler på, hvordan forskellige højskoler arbejder med bæredygtighed i praksis. Johannes Schønau mener, at højskolerne har et særligt handlerum på grund af skoleformens særlige struktur.

- Højskolerne er frisat for et fast pensum, og vi er et eksamensfrit rum. Derfor kan Højskolerne fungerer som et slags eksperimentarie for, hvor langt vi kan gå. Vi mangler ikke viden om, hvad vi skal gøre, men inspiration til, hvordan man skal handle. Det at skabe adfærdsændringer, det har et bedre rum på højskolen end andre steder. På en højskole får man undervisning, bor, spiser, forbruger og handler ud fra det samme sted alle sammen. Man kan ikke gemme sig, og når man arbejder med bæredygtighed, kan man derfor komme hele vejen rundt, siger han.

Inspiration
Udviklingsprojektets erfaringer bliver præsenteret forskellige steder i løbet af efteråret – blandt andet på Videncenter for Folket oplysnings (Vifo) konference Folkeoplysningens rum og roller den 26. - 27. september. Johannes Schønau håber, at de indsigter, projektet har givet, vil inspirere højskolelærere og andre i uddannelsessektoren og i civilsamfundet til, hvordan man kan arbejde med bæredygtighed.

- FFD's projekt er bare ét blandt mange tiltag. Men vi kan give et realistisk billede af al den glæde og af nogle af de udfordringer, der er ved at arbejde med bæredygtig dannelse som begreb. Vi håber, at nogen griber materialet og lader sig inspirere af det, siger Johannes Schønau.

Læs også:
Højskolerne deltager på Klimafolkemødet


People's Future Lab
Det er en global udfordring at finde bæredygtige løsninger. Derfor har FFD samlet 11 danske højskoler og 11 højskoler uden for Danmark i et samarbejde om bæredygtighed. Projektet er 2-årigt og hedder People's Future lab
Læs mere om People's Future Lab

 

Højskolerne har et samarbejde med Nordea-fonden om bæredygtighedsprojekter på de enkelte Højskoler. ER
Læs mere om samarbejdet med Nordea-fonden

 

 

 

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

  • Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser
  • Nyheder om Højskolesangbogen
  • Offentlige arrangementer på højskoler
  • Konkurrencer

Felter med (*) skal udfyldes