Bliv en stemme på Folkemødet

Udgivet 03-03-2023

Er du ung, og vil du gerne give din mening til kende i debatter på Folkemødet? Så opret dig i kontaktdatabasen "Fremtidens Stemmer".

Et nyt projekt skal hjælpe til, at flere unge deltager i debatterne på Folkemødet i år. Arkivfoto.

På Folkemødet mødes borgere og beslutningstagere i et fælles ønske om at diskutere udviklingen i samfundet. Desværre mangler unge stemmer ofte i disse samtaler.

Det forsøger et nyt projekt at lave om på. Med et nyt profilkartotek skal det både blive nemmere for unge at vise, at de er interesserede i at deltage i debatter på Folkemødet, og nemmere for organisationer at finde frem til de unge debattører.

Fremtidens Stemmer

Projektet "Fremtidens Stemmer" er iværksat af Ungdomsbureauet, SAGA og Avilius på vegne af Ung Agenda, og det er støttet af Tuborg Fondet. I fællesskab vil organisationerne vise Danmark, at der er unge fra hele landet, der vil og kan bidrage til den demokratiske samtale på dette års Folkemøde.

Målet er, at Folkemødets arrangementer i højere grad kommer til at afspejle befolkningssammensætningen og dennes alder, kønsidentitet, etnicitet, uddannelsesniveau, geografi, kropskapabilitet mv.

Tilmeld dig

Frem til den 15. marts kan unge, der har lyst til at blive hørt på Folkemødet, tilmelde sig profilkartoteket online. Via dette link kan man finde de spørgsmål, der skal besvares, og man skal også skrive, hvilke temaer man ønsker at debattere. Efterfølgende bliver navnesamlingen præsenteret for Folkemødets andre aktører, som kan bruges den til at finde unge stemmer til deres debatter.

Målet er at samle minimum 100 unge, der er klar til at blive hørt på Folkemødet, og samlingen skal ifølge initiativtagerne indeholde ALLE typer af unge samt vise den brede befolkning - og især debatarrangørerne på scenerne og i teltene – at unge kan og vil deltage i alle dele og niveauer af den demokratiske samtale.

Har du lyst til at bidrage til samtalen og blande dig i emner, som ungdommen både høres i eller mangler at blive hørt i? Så kan du tilmelde dig her.

I teksten om dig selv må du gerne skrive, hvis du er tidligere eller nuværende højskoleelev.

Samlingen vil være offentligt tilgængeligt.

Det skal du vide, hvis du deltager i en debat

• Booking foregår direkte mellem dig og aktøren gennem den email, du bruger til at tilmelde dig. Det er altså op til dig selv, om du vil takke ja til deltagelse.
  • Overvej dine udgifter – vi anbefaler, at du som minimum kræver prisen på en Ung Agenda-pakkerejse (599 kr.) som honorar.
  • Er du ikke vant til at tale offentligt, arrangerer SAGA en træningsdag, inden vi tager afsted til Folkemødet. Du vil blive inviteret via mail.

Har du flere spørgsmål, kan du kontakte organisationerne bag projektet.

Vil du vide mere om Højskolernes deltagelse på Folkemødet?

Højskolerne har i mange år deltaget i Folkemødet på Bornholm sammen med 700 andre arrangører og 100.000 deltagere. Omkring 750 nuværende og tidligere højskoleelever ventes at deltage i Folkemødet 2023.

Læs mere om vores events og muligheden for selv at deltage her.

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

• Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser