Højskolen hjalp Line med at finde sin vej: "Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne tage en uddannelse”

Udgivet 12-11-2024

Regeringen har netop præsenteret en ny plan for, hvordan flere unge kommer i job og uddannelse. Line Pedersen havde opgivet at uddanne sig, men et højskoleophold var med til at hjælpe hende på vej. I dag læser hun til lastbilchauffør.

Lines højskole og højskolelærere hjalp hende med at begynde på en uddannelse. I dag læser hun til lastbilchauffør. Privatfoto

Af Sanne Dall Kristensen

Da Line gik i folkeskole, havde hun en følelse af, at noget var galt.

Jeg troede aldrig nogensinde, at jeg ville få en uddannelse

Line, tidligere højskoleelev

Line er ordblind, har indlæringsvanskeligheder og er lyddøv, hvilket gjorde folkeskolens fag udfordrende for hende. Men hvor Line havde brug for støtte, ekstra hjælp og specialtimer, mødte hun i stedet lærere, der sagde til hende, at det var hendes egen skyld. At hun var dum og doven.

Skoletiden var præget af meget mobning, og da Line stoppede i folkeskolen, var det med en bagage fuld af dårlige oplevelser og en altoverskyggende skoletræthed. Line startede på efterskole, men heller ikke dette løste problemerne for hende, og hun kæmpede med ensomhed, selvskade og selvmordstanker. Halvvejs i 10. klasse droppede hun ud, og således stod Line, uden nogen idé om, hvad hun skulle, og en klar forventning om, at hun i hvert fald aldrig kunne tage en uddannelse.

”Jeg troede aldrig nogensinde, at jeg ville få en uddannelse, både fordi jeg var så skoletræt og på grund af ordblindheden og indlæringsvanskelighederne. Og så følte jeg jo ikke rigtig, at jeg havde fået den hjælp dér før i tiden, så hvorfor skulle jeg begynde at få hjælp nu?,” fortæller Line.

Højskole som kombinationsforløb

For at have noget at tage sig til startede Line på FGU, Forberende Grunduddannelse, som er et uddannelsestilbud, der henvender sig til unge uden ungdomsuddannelse eller job. Hun stoppede dog igen kort efter og fik i stedet et job i et supermarked. Her fik hun lige så langsomt en rytme og fandt sig til rette i hverdagens rammer.

Jeg var ude at se højskolen den 27. juli, og så startede jeg der den 8. august

Line, tidligere højskoleelev

Efter et stykke tid besluttede Line sig for at give FGU en chance mere og startede på uddannelsens erhvervsrettede spor, egu, hvor hun kombinerede sit arbejde i supermarkedet med et skoleforløb på FGU. Denne model fungerede godt for hende, og følelsen af, at noget gik godt, gav hende blod på tanden til at prøve noget nyt. Og det nye blev et højskoleophold.

”Jeg havde længe tænkt på, at jeg gerne ville på højskole. Der var nogen fra min folkeskole, der havde været af sted, så jeg havde set det på sociale medier, og det så jo bare mega fedt ud. Og så fandt jeg ud af, at man kunne komme af sted, når man gik på egu. Jeg spurgte min lærer på egu, om det kunne lade sig gøre, og det kunne vi sagtens finde ud af. Jeg var ude at se højskolen den 27. juli, og så startede jeg der den 8. august,” siger hun.

På højskolen fik Line nye venner og blev en del af et fællesskab, hun ikke tidligere havde oplevet. Privatfoto.

Nye venner og nye udfordringer

På højskolen fik Line nye venner og blev en del af et fællesskab, hun ikke tidligere havde oplevet. Hun fik også chancen for at prøve nye sider af sig selv af, som hun ikke tidligere havde turdet udforske.

Jeg tror, at det at gå på højskole gjorde noget, som jeg måske ikke helt selv kan sætte ord på

Line, tidligere højskoleelev

”Jeg tror, at det at gå på højskole gjorde noget, som jeg måske ikke helt selv kan sætte ord på. Men jeg valgte for eksempel at stille op til elevrådet. Det var ret grænseoverskridende at holde en tale foran hele skolen og holde arrangementer, som alle kunne deltage i. Men der var jeg bare klar til at tage nye udfordringer op. Det var jo ikke noget, jeg ville have gjort, hvis det var på andre skoler."

Line endte med at gå på højskolen i to semestre, men undervejs i andet ophold begyndte nogle af hendes udfordringer fra fortiden at dukke op. Skoletræthed og negative tanker begyndte igen at fylde, og hun tog fat i skolens lærere. Her kom de frem til, at det ville være godt for Line at komme lidt ud fra skolen, prøve nogle forskellige praktikker og få en smagsprøve på, hvilket liv der kunne vente for hende bagefter.

Line havde altid drømt om at køre lastbil, og højskolen hjalp hende med at finde forskellige praktikpladser, blandt andet som skraldemand, hvilket fungerede godt for hende.

Praktikplads og uddannelse

Højskoleopholdet sluttede, og Line flyttede hjem og startede igen i sit gamle job i supermarkedet. Hun begyndte her at mærke, at hun gerne ville noget andet, men vidste bare ikke hvordan. Snart blev Line dog kontaktet af sin kommune, der ville vide, om hun var i job eller uddannelse. Her benyttede hun chancen og fortalte, at hun var i job, men meget gerne ville finde noget andet.

Jeg havde overhovedet ikke regnet med, at jeg ville komme til at stå her, hvor jeg gør i dag. Men jeg er virkelig glad for, at det er lykkedes.

Line, tidligere højskoleelev

Inden længe blev Line kaldt til møde på jobcenteret, hvor to jobkonsulenter gik i gang med at hjælpe hende. De skaffede hende en plads i det samme skraldemandsfirma, som hun havde været i praktik hos under sit højskoleophold. Her kom uddannelse pludselig på tale, da lederen af virksomheden spurgte hende, om det kunne være noget for hende at læse til skraldemand eller vejgodstransport ved siden af arbejdet i skraldemandsfirmaet.

”Da han sagde dét, tænkte jeg, at det kommer i hvert fald aldrig nogensinde til at ske. Men han sagde, at han syntes jeg skulle gå hjem og tænke over det og prøve at kontakte uddannelsen,” siger Line.

 

"Jeg havde overhovedet ikke regnet med, at jeg ville komme til at stå her, hvor jeg gør i dag. Men jeg er virkelig glad for, at det er lykkedes," siger Line om det at komme i uddannelse.

Det kunne jo være, at det ville gå godt

Efter de mange års dårlige erfaringer med at gå i skole havde Line svært ved at tro på, at hun kunne klare at gå på en uddannelse. Tidligere havde hun også haft stress, og derfor var hun nervøs for, hvad der ville ske, hvis nogle af hendes tidligere udfordringer ville vende tilbage. Line forklarede disse bekymringer til jobkonsulenterne i kommunen, og de hjalp hende med også at tale med uddannelsen om det. Af alle fik hun at vide, at de ville gøre, hvad de kunne for at støtte hende i uddannelsesforløbet. Dét fik Line til at træffe sin beslutning:

”Så besluttede jeg mig for, at hvis jeg kunne få den hjælp, min kommune sagde, så kunne jeg lige så godt give det et forsøg. Det kunne jo være, at det ville gå godt. Og det har det gjort indtil videre,” siger hun.

Den indstilling, Line blev mødt med af arbejdsplads, uddannelsessted og især af jobkonsulenterne fra kommunen, blev afgørende for hende. Efter mange års problemer i uddannelsessystemet havde hun mistet troen på, at der var et system, der ville hjælpe hende. Men det endelig at få den hjælp og støtte, hun havde brug for, har betydet meget for hende.

”Jeg havde overhovedet ikke regnet med, at jeg ville komme til at stå her, hvor jeg gør i dag. Men jeg er virkelig glad for, at det er lykkedes. Jeg tror, jeg havde været i et rigtig sort hul, hvis jeg ikke var startet på uddannelse eller ikke havde skiftet job.”

At finde sin vej

I dag er Line glad for sin hverdag, hvor hun veksler imellem at sidde bag rattet i de store skraldebiler og at komme ud og bevæge sig. Og det at skifte imellem studieforløb og praktikforløb fungerer godt for hende, fordi hun ikke når at køre fast i skoletræthed i løbet af skoleforløbene på erhvervsuddannelsen. Når hun tænker tilbage på sin højskoletid, er hun glad for, at hun har fået den oplevelse med – men for hende var et højskoleophold mere end en god oplevelse og nye venner:

Højskolen, og de lærere der var der, har været årsag til, at jeg prøvede at komme ud at være skraldemand

Line, tidligere højskoleelev

”Højskolen, og de lærere der var der, har været årsag til, at jeg prøvede at komme ud at være skraldemand, og det er ligesom dér, jeg har fundet min vej. De er nok årsagen til, at jeg har fundet min egen vej."

Bred aftale om ungeløft skal hjælpe unge uden uddannelse og job i arbejde

Et bredt flertal indgik i oktober en aftale om et ungeløft, der fokuserer på at hjælpe de 43.000 unge uden uddannelse eller arbejde ind på arbejdsmarkedet. Aftalen lægger blandt andet op til et nyt partnerskab på tværs af samfundsaktører, der skal skabe jobs til denne gruppe af unge.

Find hele aftaleteksten her.

Højskolen som led i uddannelse

Forberedende Grunduddannelse, FGU, er for unge under 25 år, som ikke er i gang med job eller uddannelse. Et højskoleophold kan være en del af skoleforløbet, som generelt kan bidrage til, at den unge bliver hurtigere parat til at gennemføre en ordinær uddannelse.

Læs mere om muligheden for at komme på højskole som led i et uddannelsesforløb her

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

  • Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser
  • Nyheder om Højskolesangbogen
  • Offentlige arrangementer på højskoler
  • Konkurrencer

Felter med (*) skal udfyldes