Ungdomshøjskolen ved Ribe

Ungdomshøjskolen ved Ribe er højskolen for de 16 til 19 årige. Dyrk dine interesser, fordyb dig og prøv nye ting på en almen folkehøjskole - kun for unge! Vælg mellem over 50 forskellige fag. Fagområderne Musik, Design, Kunst, Idræt, Friluftsliv, Medier, Journalistik og Bæredygtighed. Stærkt elevdemokrati er din indflydelse på dit højskoleophold.

Om skolen

Et internationalt mødested for unge på 16-19 år

Du møder en masse spændende unge fra hele Danmark og resten af verden. Du får fagligt stærke lærere og engagerede medarbejdere, der vil dig det allerbedste. Du vælger selv dine fag, og du former selv dit højskoleophold ved at tage aktivt del i demokratiet. Her har du reel medbestemmelse. Hverdagene er aldrig ens og du vil opleve masser af aktivitet hen over året i fagene, i temaugerne og på rejserne.

Et år på Ungdomshøjskolen ved Ribe giver dig ro på til at finde ud af hvad det er du egentlig selv vil med dit liv og din uddannelse. Du bliver en del af et varmt og stærkt fællesskab, og får venner for livet.

Vi har rigtig gode faciliteter: Elevfløje med både enkelt- og dobbelt-værelser, hyggelige opholdsstuer, Idrætshal, Sammenspilslokale og Musikstudie, Kunstatelier, Designlokale, Friluftsfaciliteter med fedt udstyr og fantastiske udenomsarealer med plads til masser af Idræt, friluftsliv og hygge.

Du designer selv dit skema, sådan at du får de fag du er mest interesseret i. Der er masser at vælge imellem, og med fire fagperioder hvert halvår har du rig mulighed for at prøve en masse af.

Vores kernefag

Bæredygtighed og økologi
Dansk som 2. sprog
Design
Idræt og sport
Outdoor
Journalistik
Medier
Teater

Fag og emner

Kreative, musiske, fysiske, praktiske eller filosofiske   - det er bare at vælge

Højskoleopholdet er delt ind i perioder og er strikket sådan sammen, at du enten kan fordybe dig i nogle få fagområder eller du kan vælge at prøve mange forskellige fag af i løbet højskoleopholdet.

Du kan vælge fag inden for fagområderne:

Bliv afklaret

Dit højskoleophold handler også om at finde ud af hvad du skal efter højskolen. Gennem vejledning, og eventuelt mentorordning, bliver du afklaret i forhold til dit videre liv og uddannelse.

Klar til ungdomsuddannelse

Har du brug for et boost i enten dansk eller matematik for at blive helt klar til din ungdomsuddannelse, så kan du tage et forløb hos os i både efterårs- forårssemesteret med netop de fag. Tilbudet er en del af projektet Intensiv Læring, der giver tilskud til dit ophold.

Praktiske informationer

Beliggenhed:

Højskolen ligger i landsbyen Vester Vedsted, midt i Nationalpark Vadehavet, og kun 8 km udenfor Ribe. Et super dejligt sted, hvor der er god plads til bare at være dig. Her kan du udfolde dig og knytte nye venskaber.

Der går bus til døren, og der er mulighed for at booke flexture ved Sydtrafik, så du nemt kan komme til og fra skolen.

Faciliteter:

Skolens faglokaler er store, lyse og veludstyrede, og du kan bruge lokalerne udenfor normal undervsiningstid, så der er gode mulighedheder for at etablere et fritidsband, arbejde videre med dit kunstprojekt, sy din frakke færdig, træne biceps eller....

Her bor du:

Du bor på enkelt- eller dobbeltværelse i et af vores fire huse; Hovedbygningen, Tårnfløjen, Upstairs eller Downstairs. Alle husene ligger i højskolens hovedkompleks, så du kan faktisk gå rundt i strømpesokker :-)

Læs her hvad forældre siger om højskoleopholdet

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Skoletype

Ungdomshøjskole

Priser

Fornuftige priser, så alle kan være med

Efterår 2023: ugepris 1285,- kr.

Forår 2024: ugepris 1285,- kr.

Indmeldelsesgebyr 3500,- kr.

Alle materialer og ture er inkluderet i prisen.

Information om elevpladser

Elevpladser: 80

Vi har løbende optag

Du kan komme på højskole - også selv om kurset er gået i gang.

Med kun ca 80 pladser er det en god idé at booke din plads, når du har taget beslutningen.

Ring til os og kom på rundvisning, så du ved hvad du går ind til.

Vi ses!

Rejser

Det er studietur i både efteråret og foråret.

Både efterår og forår får du mulighed for at vælge mellem en kulturel og en aktiv rejse.

Betalingen for studierejserne er del af den samlede kursusbetaling, og koster derfor ikke ekstra.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Kapacitet: 50 personer.