Af Johannes Schønau, Bæredygtighedskonsulent i FFD
Højskoler er helt eller delvist selvforsynende med energi
En ny undersøgelse viser, 45 % af landets højskoler producerer alt eller dele af elektriciteten til eget forbrug. Det sket typisk via solceller, der dækker 30-50 % af skolens samlede forbrug. I takt med at solceller er blevet billigere at producere og strømforbruget typisk er faldende, stiger procenten af egenproduceret strøm.
”Det er det, vi kalder for intelligent udnyttelse af jordens ressourcer."
Vestjyllands Højskole
På Vestjyllands Højskole har de haft egen vindmølle siden 1996 og er i dag gået ”all in” på grøn energi, så højskolen nu er 100 % selvforsynende. Et stort centralanlæg i kælderen under højskolen kombinerer forskellige energikilder på højskolens grund - jordvarme, solvarme og vindmølle - hvilket giver en nødvendig fleksibilitet.
Find højskoler, der underviser i klima og bæredygtighed
Når vinden blæser, og det er overskyet, leverer vindmøllen strøm til jordvarmeanlægget, som forsyner højskolen med varme og varmt vand. Anlægget er unikt i Danmark, og fungerer som inspiration for andre skoler og virksomheder, der ønsker at opskalere egenproduktion af elektricitet. ”Det er det, vi kalder for intelligent udnyttelse af jordens ressourcer”, lyder det fra Vestjyllands Højskole.
Hverdag, forbrug, undervisning og dannelse smelter sammen
Mange højskoler har særligt fokus på bæredygtighed i relation til både driften af skolen og pædagogisk i undervisningen. Knap 90 % af landets højskoler udbyder et eller flere fag med bæredygtighed som omdrejningspunkt og har samtidig en unik mulighed for at lade hverdag, forbrug, undervisning og dannelse smelte sammen.
Synlige solceller på taget afføder ofte reaktioner fra elever og gæster i huset og giver anledning til refleksion. På Kunsthøjskolen i Holbæk supplerer de solceller og jordvarmeanlæg med en centralt placeret info-tavle om energiforbrug og produktion.
”Det, som vi sammen sætter i gang her, skulle gerne fortsætte udover de måneder, eleverne er her, så de får en ballast og en energi med herfra, som vil afspejle sig i samfundet omkring dem.”
Michael Nielen, forstander Kunsthøjskolen Holbæk
Læs mere om Bæredygtighed er for alvor kommet på højskoleskemaet