Sabbatårets definition ødelægger dets potentiale

Udgivet 04-06-2020

Kald mine år hvor jeg rejser, arbejder ufaglært, tager på højskole, laver frivilligt arbejde for andet end en 'pause' fra livet! Elisa har taget bladet for munden og lagt op til at vi finder et andet ord end sabbatår.

Elisa Maria Lund Hviid er træt af, at det liv hun lever efter gymnasiet bliver kaldt for sabbatår. Det blev til et debatindlæg i Information.

For mig er sabbatår ikke en pause, men en mulighed for at skabe, leve og opleve. Det er klart, at nogle får ondt i numsen af, at jeg tillader mig at tage tre års pause fra konkurrencestatsmentalitet og bestræbelser på at være en nyttig borger. Men det er definitionen af ordet ’sabbatår’, som ødelægger ordets potentiale,

skriver Elisa Maria Lund Hviid i debatindlæg i Information

Hun er på tredje år efter studentereksamen og føler at det tredje sabbatår, har en klang af dovenskab siddende i alle stavelserne. Sabbat betyder hvile: og hvile i tre år – det er da i overkanten, er det ikke? På ordnet.dk bliver sabbat beskrevet som: »Periode af en bestemt længde hvor man holder pause fra sine sædvanlige aktiviteter og i stedet holder fri eller beskæftiger sig med noget andet.«

I denne sproglige konstruktion er at studere implicit blevet det rigtige valg, mens sabbat sprogligt er blevet degraderet til ’pause’ fra livet.

Læs hele Elisa indlæg i Information

"Er på vej til Fuengirola i Sydspanien for at være juniorassistent for den Danske Udenlandskirke, hvor jeg skal arrangere hyggelige og sjove og finurlige fællesstunder og udflugter for de andre unge danskere, som er bosat dernede."

Kald det "Erfaringsår"

Jeg står i en situation, hvor jeg ønsker at kunne kalde mine år noget andet end sabbat. Det er klart, at nogle får ondt i numsen af, at jeg tillader mig at tage tre års pause fra konkurrencestatsmentalitet og bestræbelser på at være en nyttig borger.

Selv er jeg begyndt at kalde det erfaringsår.

Erfaringsårene har givet Elisa mødt en masse mennesker været en del af forskellige sociale og kulturelle sammenhænge, som hver og en har givet forståelse for det enkelte fag eller givet hende indsigter. Hun har hjulpet de ældre, givet familier en god dag fra museets skranke, styrket engelskkundskaber, udforsket verden på højskole (Rødding Højskole) og nu bruger et år på at skabe et trygt fællesskab for andre.

Det vigtigste, jeg har taget med mig, er de mennesker, jeg har mødt.

Siger hun til Information

"Kære sabbat. Skal jeg stå fast og tro på, at det, du gør for mig og samfundet, rent faktisk er lige så godt, som det føles? Eller skal jeg acceptere din definition og tage de mange holdninger til dig alvorligt? Skal jeg stoppe med at tage mig disse år og vente med at skabe, leve, opleve og gøre, hvad jeg egentlig mener, jeg er allernyttigst til, til den dag jeg har en uddannelse og officielt kan kalde livet for andet end pause? Hvad nytter mest? Og er det i så fald det lykkeligste at gøre?"

Så til alle jer, som har himlet med øjnene og grinet ad mig: Er det dét, I mener, er unyttigt? At have passion og tanke for at forstå situationer, som ligger uden for jeres snævre livssyn. Jeg vil gerne være overbærende og er det også et langt stykke af vejen, for I tog måske ikke et sabbatår.

Læs mere om hvordan du kan få et erfaringsår på højskole

Højskole

En af de sidste dage på højskolen, hvor vi sammen havde lavet en festival kaldes Fuld Flor. Her holder vi pause og hygger og nyder hvor dejligt foråret havde været.

Højskole

Journalistholdets studietur på højskolen. Vi var i Israel og Palæstina, hvilket var en tur med mange indtryk.

Juniorassistent for den Danske Udenlandskirke

Jeg vikarierer jævnligt som organist i den kirke jeg er juniorassistent i i Mijas (Sydspanien) igennem DSUK.

Juniorassistent for den Danske Udenlandskirke

På tur med ungdomsgruppen. Her har jeg planlagt en tur til Ronda.

KFUK i London

Jeg boede et halvt år på KFUK i London, hvilket åbnede mine øjne for hvor fantastisk et sammenhold man kan få med mennesker, som ellers har været et andet sted i livet end en selv

KFUK i London