Godt nyt for højskolernes økonomi

Udgivet 31-03-2020

Kulturminister Joy Mogensen og Kulturudvalget har vedtaget en pakke, der kompenserer højskolerne for den deltagerbetaling, de har tabt under nedlukningen. Nu forbereder højskolerne sig på genåbningen, så højskolerne forhåbentlig snart igen kan tage imod de elever, der er hele skoleformens forudsætning.

Højskolernes økonomi er afhængig af, at der er betalende elever. En ny aftale indgået mellem kulturministeren og Kulturudvalget sikrer højskolerne bliver kompenseret for tabt deltagerbetaling under nedlukningen som følge af Covid 19. Det sker med en samlet pakke på 141 millioner kr., der også dækker aftenskoler og Folkeuniversitetet.

Kompenseres for tabt deltagerbetaling

Kulturministeren og kulturudvalget garanterer en ordning, der skal kompensere højskoler, aftenskoler og Folkeuniversitetet for indtil 90 pct. for den tabte deltagerbetaling under nedlukning af aktivitet i forbindelse med foranstaltninger til forhindring af Covid-19-smitte.

Se Højskolernes orientering ifm corona

Ordningen omfatter alle former for aktiviteter. Ordningen er gældende fra d. 9. marts 2020 til og med d. 8. juni 2020. Der kan ikke kompenseres for tabt deltagerbetaling ud over de faktisk afholdte udgifter.

Meld dig til sommerkurser

Ingen kan vide hvordan virusbekæmpelsen udvikler sig, men forhåbentlig er højskolerne tilbage for fuld kraft i sommer og normal økonomi efter 8. juni og klar til at tage imod alle de danskere, som vil holde ferien i Danmark i år. Der er masser af kurser i kalenderen:

Find et højskolekursus

Administrativt enkel ordning

Foran står nu arbejdet med at forberede genåbningen – så højskolerne forhåbentlig snart igen kan tage imod de elever, der er hele skoleformens forudsætning.

”I en så ekstraordinær situation som denne, er vi meget glade for, at der er så bred politisk opbakning til højskolernes virke. Vi tager det som en stor tillidserklæring til det arbejde, højskolerne laver, og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at honorere den tillid frem over,”

siger Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.