Skab unik kunst af tomme shampooflasker og gammel neglelak

Udgivet 17-05-2021

Mærker du også et lille stik i hjertet, hver gang du smider en tom plastikflaske ud? Alt for ofte smider vi ting ud, fordi vi ikke ved, hvad vi kan gøre med det. Det er en skam, mener Julie Valentin-Hjorth, som har startet valgfaget “Genanvendt” på Vallekilde Højskole.

Skrald er ikke bare skrald

Øreringe, notesbøger og flotte kunstværker til højskoleværelset er bare nogle af de ting, som eleverne på valgfaget “Genanvendt” har produceret. Alt sammen af genbrugsmaterialer og ting man normalt ville betegne som skrald.

Julie Valentin-Hjorth, designlærer på Vallekilde Højskole

Idémageren bag faget er designlærer Julie Valentin-Hjorth, som de seneste år er blevet mere og mere optaget af at skabe ting af genbrugsmaterialer:

"Jeg både elsker og hader tanken, om at vi har så mange ressourcer, som bare bliver smidt ud. Der er så mange ting, vi ser på som skrald, som i virkeligheden kan bruges til alt muligt andet."

Hun mener, at højskolerne har et dannelsesansvar i at gøre eleverne opmærksomme at leve en mere bæredygtig og grøn livsstil. På sin vis handler faget altså ikke kun om at skabe nye produkter, men i lige så høj grad om at lære værdierne bag.

Læs også: Den globale empati dyrkes i køkkenhaven

Genanvendelse af plast og papir derhjemme

Nedenfor kan du se, hvordan du fx laver et par øreringe ud af genbrugsplast eller en flot og mønstret notesbog.

Hent vejledninger her