Yasmin havde brug for et sidste stop inden universitetet

Udgivet 13-04-2023

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT På Odder Højskole har 21-årige Yasmin Lautrup Nielsen fundet sin rolle i filmproduktion. Det har bekræftet mig i, at det er det, jeg vil, fortæller hun.

”Jeg faldt fuldstændigt for stemningen og planlægningen i at arbejde sammen om en stor produktion,” fortæller Yasmin Lautrup Nielsen. Foto: Odder Højskole.

Af Oline Saxbjørn Dehli

Før Yasmin Lautrup Nielsen startede på Odder Højskole, brugte hun sine sabbatår på at prøve en masse forskelligt af. Hun var værnepligtig, arbejdede på plejehjem og var på interrail. Som hun selv fortæller, gjorde hun ”alt det, man nu laver i sine sabbatår”.

Yasmin Lautrup Nielsen, elev

Nu er Yasmin i gang med sit andet sabbatår, og hun fortæller, at højskoleopholdet bliver sidste stop, inden hun skal i gang med at studere igen.

”Jeg er den eneste af alle mine veninder, som har valgt at tage på højskole, men jeg vidste, at jeg havde brug for et sidste stop, inden jeg starter på universitetet til sommer. Jeg kan mærke på mig selv, at højskolen har gjort mig mere klar på at komme tilbage på skolebænken,” siger hun.

Og Yasmin valgte Odder Højskole af en særlig grund.

”Jeg kunne godt lide, at højskolen havde en masse forskellige fag at vælge imellem, men det var specielt på grund af faget Film og Tv-produktion, som jeg havde hørt meget godt om," fortæller hun.

Fandt sin rolle i produktionen

Yasmin begyndte for to år siden at interessere sig for film og tv-produktion. Selvom hun på efterskolen havde prøvet at være en del af nogle mindre filmprojekter, var det stadig en ny verden for hende, da hun denne vinter startede på Odder Højskole.

Når vi er i mål, har jeg bare den bedste mavefornemmelse og føler, at det er det hele værd.

Yasmin Lautrup Nielsen, elev

”Jeg faldt fuldstændigt for stemningen og planlægningen i at arbejde sammen om en stor produktion. Vi starter fra bunden med ingenting. Det er stressende og tidskrævende, men man kan mærke, hvordan alle bare brænder for deres opgave i projektet. Når vi er i mål, har jeg bare den bedste mavefornemmelse og føler, at det er det hele værd," fortæller Yasmin.

Hun har fået en forståelse for filmproduktion som helhed og erfaring med filmens forskellige virkemidler blandt andet under klipning og lysopsætning. Yasmin fortæller, at produktionerne i undervisningen har hjulpet hende til, at hun nu er afklaret med, at det er det hun vil arbejde med.

Undervisningen her har bekræftet mig i, at det er det, jeg gerne vil.

Yasmin Lautrup Nielsen, elev

”Jeg ender altid som producer eller i en rolle, hvor jeg skal have overblikket og styr på tingene, lave planer og sørge for dem på settet. Og jeg har fundet ud af, at jeg er rigtig god til det, og at det er noget, jeg brænder for. Så undervisningen her har bekræftet mig i, at det er det, jeg gerne vil," siger hun.

Det internationale fællesskab

At producere film sammen på en højskole er helt specielt, fortæller Yasmin.

”Jeg er blevet overrasket over, hvor hurtigt vi kommer tæt på hinanden på meget få måneder. Det er vildt, fordi folk er så åbne. Fordi det er en international højskole, har jeg mødt og samarbejdet med folk fra mange forskellige steder og kulturer.”

Yasmin Lautrup Nielsen, elev

I starten skulle hun vænne sig til, at undervisningen foregår på engelsk, men da Yasmin kom ind i hverdagen på højskolen, blev det en rutine.

”Det blev hurtigt nemmere for mig, fordi vi både snakker engelsk ved spisebordet og i timerne.”

Og de internationale fællesskaber skaber en særlig dynamik i filmproduktionen, fortæller Yasmin.

”Vi lærer hinanden rigtig godt at kende og har tid til virkelig at fordybe os i vores projekter. Nogen er kommet hertil fra et andet land for at arbejde med film og er superengageret i projekterne – selv i fritiden. Det smitter jo af på os andre og gavner vores samarbejde," siger hun.

Jeg lærer så meget om holdarbejde og om at være åben over for vores forskelligheder.

Yasmin Lautrup Nielsen, elev

Og det er netop de internationale venskaber fra samarbejdet, som Yasmin ser som noget af det vigtigste ved hende højskoleophold.

”Vi er så forskellige her, så det vigtigste er at kunne tage den læring, som jeg får fra samarbejdet, med ind i min dagligdag og min fremtid. Jeg lærer så meget om holdarbejde og om at være åben over for andres synspunkt, som er forskelligt fra mit eget. Det synes jeg er så fedt at opleve og dygtiggøre mig i.”

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet?

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her.

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

• Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser