Maj-Britt tog på højskole for at komme i mål med sit vægttab: Jeg trængte til et lille skub

Udgivet 16-01-2023

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT For Maj-Britt Kristensen er den største gave, hun kunne give sig selv, at tage på højskole to gange. Jeg er virkelig taknemmelig for, at jeg ved, jeg kan få den rette hjælp via højskolen og de andre kursister, siger hun.

"Det er dejligt at møde nye mennesker og ligesindede, som ved, hvad man kæmper med og samtidig mødes med respekt for hinandens situationer i trygge rammer," siger Maj-Britt Kristensen om sit højskoleophold. Foto: Højskolen Skærgården

Hvis man skal koge Maj-Britt Kristensens motivation for at tage på højskole ned til ét ord, vil det nok være sundhed.

For fire år siden tog hun for første gang på et 13-ugers ophold Højskolen Skærgården, hvor hun netop havde fokus på sund livsstil og vægttab.

Jeg kunne mærke, der skulle ske en forandring eller noget nyt. Derfor valgte jeg at tage på et seks ugers ophold, så jeg kunne komme på sporet igen.

Maj-Britt Kristensen, elev

I år valgte hun at tage endnu et ophold på højskolen, da hun trængte til et lille skub og ny viden.

”På det første ophold tabte jeg mig 21 kilo og fik virkelig ændret min tankegang. Efterfølgende arbejdede jeg videre derhjemme og tabte mig yderligere 29 kilo. Jeg oplevede dog, at min vægt begyndte at svinge alt for meget, og jeg kunne mærke, der skulle ske en forandring eller noget nyt. Derfor valgte jeg at tage på et seks ugers ophold, så jeg kunne komme på sporet igen,” fortæller Maj-Britt Kristensen.

Fokus på mental sundhed

På det nye ophold har fokus dog været ændret lidt for Maj-Britt. Her har hun nemlig især arbejdet med mental sundhed, da hun tror på, at det vil hjælpe hende til at komme i mål med hensyn til sit vægttab og til at tro på sig selv.

Maj-Britt Kristensen, elev

”Jeg er rigtig god til at tage hammeren frem og slå mig selv i hovedet, men det hjælper mig ikke til at komme i mål. Det har været spændende, men også lidt skræmmende at arbejde med mig selv mentalt. Samtidig har det været meget givende, da det har givet mig en større indsigt i mig selv, der vil styrke mig i livets udfordringer, som helt sikkert vil komme,” siger hun.

Glad for sit andet ophold

Maj-Britt har været glad for sit andet ophold på højskole. Hun kalder det ”den største gave”, hun har kunnet give sig selv, at tage af sted på højskolen to gange.

Det er dejligt at møde nye mennesker og ligesindede, som ved, hvad man kæmper med og samtidig mødes med respekt for hinandens situationer i trygge rammer.

Maj-Britt Kristensen, elev

”Jeg er virkelig taknemmelig for, at jeg ved, jeg kan få den rette hjælp via højskolen og de andre kursister. Det er dejligt at møde nye mennesker og ligesindede, som ved, hvad man kæmper med og samtidig mødes med respekt for hinandens situationer i trygge rammer,” siger hun.

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet?

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her.

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.