Jens fik en øjenåbner, da han satte sin personlige udvikling i fokus

Udgivet 16-05-2023

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT I efteråret 2022 satte Jens Olsen sig for at styrke sit mentale overskud på Struer Højskole: "Jeg ville arbejde med min selvopfattelse og finde et mere positivt syn på livet", fortæller han.

"Man finder ud af, at man ikke er den eneste, der har noget, man går og bøvler med. Det er en form for virkelighedstjek,” siger Jens Olsen. Foto: Struer Højskole

Af Oline Saxbjørn Dehli

Da Jens havde færdiggjort sin uddannelse som 25-årig, sad han med følelsen af, at han undervejs havde glemt sin personlige udvikling. 

Indtil da havde jeg brugt hele mit liv på at udvikle mine faglige kompetencer. Jeg følte, at det var på bekostning af min personlige udvikling.

Jens Olsen, elev

”Indtil da havde jeg brugt hele mit liv på at udvikle mine faglige kompetencer. Jeg følte, at det var på bekostning af min personlige udvikling,” fortæller han. 

Han fik anbefalet at tage et højskoleophold fra en ven, som havde gjort det samme, og besluttede at tage 15 uger på Struer Højskole. 

”Bare det at komme væk fra hverdagen, trække stikket og være sammen med en ny gruppe mennesker på en mere afslappet måde end normalt. Det var en øjenåbner,” siger Jens. 

Men Jens havde også sat et klart mål for sit højskoleophold. Han ville styrke sit sind.

Jeg ville udvikle mig selv, arbejde med min selvopfattelse og finde et mere positivt syn på livet.

Jens Olsen, elev 

”En del at mit mål var at skabe en hverdag, hvor jeg har det bedre med mig selv og at lære, hvordan jeg bliver ved med at have det godt. Jeg ville udvikle mig selv, arbejde med min selvopfattelse og finde et mere positivt syn på livet,” siger han. 

Især i valgfaget IRONMiND er Jens blevet klog på mentalt overskud og modstandsdygtighed: ”Det har virkelig været guld værd for mig,” fortæller han. 

Højskolefællesskab og familie

Før Jens startede sit ophold, var han bekymret for, hvordan aldersforskellen ville påvirke hverdagen på højskolen.

Jeg troede, jeg ville føle mig isoleret, hvis der ikke var nogen på min alder, men jeg har egentligt kun mærket det modsatte.

Jens Olsen, elev

”Jeg troede, jeg ville føle mig isoleret, hvis der ikke var nogen på min alder, men jeg har egentligt kun mærket det modsatte,” fortæller han. 

Selvom aldersforskellen var stor, oplevede Jens, at det skabte et stærkt bånd på holdet.

”Det var et lille hold, så vi skabte et godt og tæt fællesskab. Under opholdet får man en ekstra familie ud over sin vennegruppe,” siger han.  

Visdom i mødet med andre

Det var netop det at komme ud og være sammen med nogle mennesker, som hverken er i uddannelses- eller arbejdsmæssig sammenhæng, Jens havde brug for.

”Jeg er overrasket over, hvor meget visdom man kan få ved bare at sidde og snakke med folk om almindelige problemer. Man finder ud af, at man ikke er den eneste, der har noget, man går og bøvler med. Det er en form for virkelighedstjek,” siger han. 

Man finder ud af, at man ikke er den eneste, der har noget, man går og bøvler med. Det er en form for virkelighedstjek.

Jens Olsen, elev

Særligt mødet med de andres livshistorier har fået Jens til at se tilbage på sin historie med nye øjne.

”Det har fået mig til at se tilbage på min egen historie og sige, at det er godt nok. De fejl, jeg nu engang har lavet, er en del af min menneskelige udvikling. Vi er alle bare mennesker, og vi har alle vores egne ting at slås med,” fortæller Jens. 

Nu står han på den anden side af opholdet og mærker sin udvikling.

”Jeg har fået et andet syn på mig selv og på folk omkring mig. Det har givet mig meget at opleve, at folk gider være sammen med mig. Overbevisningen om, at jeg kan noget, når det kommer til at være sammen med andre mennesker – den havde jeg ikke før,” fortæller han. 

Ny Jens, ny hverdag

I dag har Jens fundet modet til at starte sin karriere.  

”Den her pause har bare været det, jeg havde brug for. Jeg føler, at jeg er klar på en helt anden måde, end jeg var sidst, jeg startede et nyt job op,” siger han. 

Jeg glæder mig til at se, hvordan mit forhold til mine kollegaer kommer til at være.

Jens Olsen, elev

For Jens handler det især om, at måden, som han ser sine fremtidige kollegaer på, har ændret sig.

”Jeg er holdt op med at sætte folk på piedestaler. Jeg ser dem nu som ligeværdige kollegaer, og jeg ved, at jeg både kan byde ind med faglige og personlige kompetencer,” fortæller Jens. 

Han glæder sig til at komme ud og opleve, hvordan det påvirker hans relationer på arbejdsmarkedet. 

”Jeg glæder mig til at se hvordan, mit forhold til mine kollegaer kommer til at være i forhold til de andre steder, jeg har været. Netop fordi jeg har været på det her højskoleophold,” siger han. 

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet? 

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her. 

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

  • Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser
  • Nyheder om Højskolesangbogen
  • Offentlige arrangementer på højskoler
  • Konkurrencer

Felter med (*) skal udfyldes