Månedens elevportræt

Højskoleeleven David debatterede med Svend Brinkmann og Ditlev Tamm på Folkemødet: Jeg bidrog med et perspektiv, de ikke havde

Udgivet 20-02-2024

Sidste år tog David Molin med Silkeborg Højskole til Folkemødet på Bornholm, hvor han deltog i debatter om mistrivsel og wokeisme. Det var fedt at føle, at min holdning havde betydning, siger han

På Folkemødet sidste år deltog David Molin (med mikrofonen) i en debat om unges mistrivsel sammen med psykologiprofessor Svend Brinkmann og ungdoms- og uddannelsesforsker Noemi Katznelson.

Af Mette Skov Hansen

Hvad er sandsynligheden for, at man som 22-årig kan komme til at stå på scenen i en debat med førende eksperter og meningsdannere og få lov til at give sin holdning til kende?

Det var fedt at føle, at jeg blev taget seriøst af de ’voksne-voksne’, og at min holdning havde betydning og kunne bruges til noget.

David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole

Det umiddelbare svar vil være, at den ikke er stor. Men på Folkemødet på Bornholm er afstanden mellem beslutningstagere, fagpersoner og befolkningen ikke stor, og der er unge også en værdsat stemme i de debatter, der afholdes.

Det oplevede David Molin blandt andet, da han sidste år tog med Silkeborg Højskole til den store demokratifestival på Bornholm.

”Det var fedt at føle, at jeg blev taget seriøst af de ’voksne-voksne’, og at min holdning havde betydning og kunne bruges til noget. I mange debatter er det en selvstændig kvalitet at være ung, for der tales meget om os. Derfor skal man også huske at tale med os,” siger David Molin, som i dag læser statskundskab i Aarhus.

Interesse for at debattere

David Molin var allerede interesseret i at deltage i debatter, før han kom på højskole, og i efteråret 2022 skrev han sit første debatindlæg. Dengang arbejdede han som lærervikar og havde set et nyhedsindslag, hvor en 23-årig placerede hele ansvaret for unges mistrivsel på politikerne.

”Jeg syntes, det var forkert at fraskrive unge noget af ansvaret for vores mistrivsel, og derfor skrev jeg en kronik, som også byggede på mine egne erfaringer. Det blev bragt i Berlingske, og der kom en fotograf ud og tog billeder af mig. Jeg følte, at det var et kæmpe skulderklap, og det gav mig blod på tanden,” siger han.

Mens han gik på Silkeborg Højskole i foråret 2023, udskrev Højskolebladet en kronikkonkurrence, hvor unge skulle komme med bud på løsninger på nogle af samfundets store udfordringer. David Molin indsendte kronikken ”Hvornår får vi sikkerhedsseler i vores digitale trafik?”, som handlede om digitale mediers betydning for unges trivsel, og han endte med at vinde konkurrencen.

Månedens elevportræt

Hver måned deler Højskolerne en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Sign up til vores nyhedsbrev og få de gode fortællinger direkte i indbakken.

Unge søges til debatter

Senere på foråret skrev en lærer på Silkeborg Højskole ud til eleverne, at hun var blevet spurgt, om højskolen kunne hjælpe med at finde en elev til en debat på Folkemødet på Bornholm.
Debatten foregik på scenen Gæstgiveren og handlede om unges mistrivsel.

Men man behøver ikke læse meget avis for at vide, at unge er med i meget få i debatter. Det ville jeg gerne være med til at gøre noget ved

David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole

”Unges mistrivsel er den politiske debat, der interesserer mig allermest, og derfor syntes jeg, at det lød spændende, og at jeg havde noget at bidrage med. Jeg følte mig okay med tanken om at skulle stå på en scene, så den oplevelse ville jeg gerne have,” siger David Molin, som blev valgt til at deltage i debatten.

Kort efter skrev læreren ud om endnu en debat på Folkemødet, der også manglede en højskoleelev. Denne gang handlede den om Grundtvig, dannelse og wokeisme, og den endte David Molin også med at tage.

”Jeg syntes, det var spændende og udviklende at skulle stå på en scene og dele min mening. Generelt ser jeg det som et ideal i sig selv at deltage i den offentlige debat. Det er noget af det, demokratiet lever af. Men man behøver ikke læse meget avis for at vide, at unge er med i meget få i debatter. Det ville jeg gerne være med til at gøre noget ved,” siger han.

Forberedte sine pointer

Inden Folkemødet havde David Molin ikke erfaring med at deltage i mundtlige debatter. Der havde været lidt debattræning i faget ”Politik & Debat” på højskolen, og derudover havde han været med til at arrangere en debat på højskolen.

Op til Folkemødet forberedte han sig ved blandt andet ved at læse en biografi om Grundtvig til debatten ”Var Grundtvig woke?” og ved at skrive sine vigtigste pointer udførligt ned til debatten ”Unges mistrivsel: Hvordan vender vi presset ud frem for ind”.

”Det var, så jeg forhåbentlig kunne huske dem i øjeblikkets hede. Jeg ville gerne være skarp på, hvad jeg havde at bidrage med. Jeg var lidt nervøs for at komme til at se dum ud, men glædede mig mest af alt, og det hjalp at føle sig velforberedt,” siger han.

Jeg ved noget, Svend Brinkmann ikke ved

I debatten ”Var Grundtvig woke?” stod David Molin i panel med højskolelærer Mette Øyås Madsen, lederen af Grundtvig-Akademiet, Ingrid Ank, og jurist og professor emeritus Ditlev Tamm. I debatten om unges mistrivsel debatterede han med psykologiprofessor Svend Brinkmann, kulturkommentator Anne Sophia Hermansen, ungdoms- og uddannelsesforsker Noemi Katznelson og leder i Moderaternes Ungdom, Ellen Emilie.

Det kan godt være, Svend Brinkmann har skrevet mange bøger, men han er 48, så jeg ved noget, han ikke ved om ungdomslivet.

David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole

”Det var interessant at høre, hvad de andre havde at sige og spændende eventuelt at skulle være uenig med så kloge mennesker, som jeg aldrig ville komme i kontakt med ellers. Kunne jeg tillade mig at sige, at jeg syntes, problemerne lå et andet sted end dem?,” siger David Molin.

Alligevel følte David Molin, at hans holdning var vigtig.

”Jeg vidste godt, at jeg på ingen måde havde samme teoretiske viden som dem, men jeg har fulgt debatten om mistrivsel – og mere end noget andet, så er jeg selv ung. Det kan godt være, Svend Brinkmann har skrevet mange bøger, men han er 48, så jeg ved noget, han ikke ved om ungdomslivet. Så jeg kunne ikke bidrage med det samme som dem, men med noget andet,” siger David Molin.

For David Molin var det en spændende og sjov oplevelse, og han oplevede god opbakning fra højskolens andre elever.

”Det gjorde, at jeg ikke følte mig ensom, men som en del af en delegation. Der var nogen, jeg vidste ville klappe og smile til mig,” siger han.

I debatten ”Var Grundtvig woke?” stod David Molin blandt andet i panelet sammen med jurist og professor emeritus Ditlev Tamm.

Har fået blod på tanden

Oplevelsen har ”helt sikkert” givet David Molin lyst til at deltage i debatter igen.

”Jeg har bare fået endnu mere blod på tanden for at deltage og offentliggøre min mening. Jeg fik en oplevelse af, at det at debattere er noget, jeg godt kan finde ud af. Jeg tror ikke, der kommer de store henvendelser i fremtiden, men jeg er i hvert fald klar,” siger han.

Han vil anbefale andre unge at gøre det samme.

”Jeg tror, det er sundt at opleve, at ens holdning bliver taget seriøst og kan bruges til noget. Som ung skal man ikke være bange for at gøre sin mening kendt. Folk vil faktisk gerne høre på en. Hvis du som mig er i starten af 20’erne, forventer folk ikke, at du har læst tykke bøger eller kan henvise til en masse studier. De tager dig for det, du er – et ungt menneske med en holdning,” siger han.

Tre dages juleaften på Bornholm

Sidste år var David Molins første år på Folkemødet, og han havde glædet sig.

Hvad end man er til debat eller festival, så kan Folkemødet noget. Der er mange kærlige og gode mennesker, som vil den gode samtale.

David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole

”Folk grinede af, at jeg i bussen mod Bornholm sagde, at jeg havde det som om, jeg havde tre dages juleaften foran mig. Jeg er en stor politik- og samfundsnørd, og jeg blev ikke skuffet. Det var virkelig en stor oplevelse at være af sted. Det at kunne møde så mange magtfulde mennesker i øjenhøjde var fedt. Hvad end man er til debat eller festival, så kan Folkemødet noget. Der er mange kærlige og gode mennesker, som vil den gode samtale. Det er noget af det, vi kan og skal værne om i Danmark,” siger David Molin.

David Molin

Født i 2001.
Har gået på Munkensdam Gymnasium i Kolding og arbejdet som lærervikar på Aalykkeskolen i samme by.
Var i foråret 2023 elev på Silkeborg Højskole.
Vandt Højskolebladets kronikkonkurrence i 2023.
Studerer i dag statskundskab på Aarhus Universitet.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet? 

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her. 

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.

Højskolerne på Folkemødet

Omkring 750 nuværende og tidligere højskoleelever tager årligt på Folkemødet på Bornholm. 

Skal du med?

Hvis du er nuværende eller tidligere højskoleelev under 30 år, kan du tilmelde dig bustransport og Ungecamp via Ung Agenda, som nu samler alle unge i en fælles ungecamp i centrum af Allinge. 

Vil du med i en debat? 

Hvis du kunne tænke dig at deltage i en debat på Folkemødet, kan du kontakte Højskolerne på msh@ffd.dk eller oprette en profil her: 

Skal du bruge en højskoleelev til en debat? 

Hvis du vil have hjælp til at finde den perfekte unge til en debat, kan du kontakte Højskolerne på msh@ffd.dk

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

  • Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser
  • Nyheder om Højskolesangbogen
  • Offentlige arrangementer på højskoler
  • Konkurrencer

Felter med (*) skal udfyldes