Unge søges til debatter
Senere på foråret skrev en lærer på Silkeborg Højskole ud til eleverne, at hun var blevet spurgt, om højskolen kunne hjælpe med at finde en elev til en debat på Folkemødet på Bornholm.
Debatten foregik på scenen Gæstgiveren og handlede om unges mistrivsel.
Men man behøver ikke læse meget avis for at vide, at unge er med i meget få i debatter. Det ville jeg gerne være med til at gøre noget ved
David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole
”Unges mistrivsel er den politiske debat, der interesserer mig allermest, og derfor syntes jeg, at det lød spændende, og at jeg havde noget at bidrage med. Jeg følte mig okay med tanken om at skulle stå på en scene, så den oplevelse ville jeg gerne have,” siger David Molin, som blev valgt til at deltage i debatten.
Kort efter skrev læreren ud om endnu en debat på Folkemødet, der også manglede en højskoleelev. Denne gang handlede den om Grundtvig, dannelse og wokeisme, og den endte David Molin også med at tage.
”Jeg syntes, det var spændende og udviklende at skulle stå på en scene og dele min mening. Generelt ser jeg det som et ideal i sig selv at deltage i den offentlige debat. Det er noget af det, demokratiet lever af. Men man behøver ikke læse meget avis for at vide, at unge er med i meget få i debatter. Det ville jeg gerne være med til at gøre noget ved,” siger han.
Forberedte sine pointer
Inden Folkemødet havde David Molin ikke erfaring med at deltage i mundtlige debatter. Der havde været lidt debattræning i faget ”Politik & Debat” på højskolen, og derudover havde han været med til at arrangere en debat på højskolen.
Op til Folkemødet forberedte han sig ved blandt andet ved at læse en biografi om Grundtvig til debatten ”Var Grundtvig woke?” og ved at skrive sine vigtigste pointer udførligt ned til debatten ”Unges mistrivsel: Hvordan vender vi presset ud frem for ind”.
”Det var, så jeg forhåbentlig kunne huske dem i øjeblikkets hede. Jeg ville gerne være skarp på, hvad jeg havde at bidrage med. Jeg var lidt nervøs for at komme til at se dum ud, men glædede mig mest af alt, og det hjalp at føle sig velforberedt,” siger han.
Jeg ved noget, Svend Brinkmann ikke ved
I debatten ”Var Grundtvig woke?” stod David Molin i panel med højskolelærer Mette Øyås Madsen, lederen af Grundtvig-Akademiet, Ingrid Ank, og jurist og professor emeritus Ditlev Tamm. I debatten om unges mistrivsel debatterede han med psykologiprofessor Svend Brinkmann, kulturkommentator Anne Sophia Hermansen, ungdoms- og uddannelsesforsker Noemi Katznelson og leder i Moderaternes Ungdom, Ellen Emilie.
Det kan godt være, Svend Brinkmann har skrevet mange bøger, men han er 48, så jeg ved noget, han ikke ved om ungdomslivet.
David Molin, tidligere elev på Silkeborg Højskole
”Det var interessant at høre, hvad de andre havde at sige og spændende eventuelt at skulle være uenig med så kloge mennesker, som jeg aldrig ville komme i kontakt med ellers. Kunne jeg tillade mig at sige, at jeg syntes, problemerne lå et andet sted end dem?,” siger David Molin.
Alligevel følte David Molin, at hans holdning var vigtig.
”Jeg vidste godt, at jeg på ingen måde havde samme teoretiske viden som dem, men jeg har fulgt debatten om mistrivsel – og mere end noget andet, så er jeg selv ung. Det kan godt være, Svend Brinkmann har skrevet mange bøger, men han er 48, så jeg ved noget, han ikke ved om ungdomslivet. Så jeg kunne ikke bidrage med det samme som dem, men med noget andet,” siger David Molin.
For David Molin var det en spændende og sjov oplevelse, og han oplevede god opbakning fra højskolens andre elever.
”Det gjorde, at jeg ikke følte mig ensom, men som en del af en delegation. Der var nogen, jeg vidste ville klappe og smile til mig,” siger han.