Højskoler deltager i Danmarks største idrætsfestival

Udgivet 01-06-2022

Inden længe afholdes DGI Landsstævne 2022 i Svendborg, og det sker med deltagelse fra flere højskoler. 1100 elever ventes at være med på den store idrætsfestival.

Eleverne på Vejle Idrætshøjskole øver sig her til landsstævnets højskoleshow. Showet er skabt af eleverne selv, og processen begyndte i starten af marts. Foto: Vejle Idrætshøjskole

Når DGI’s store landsstævne om en måned løber af stablen i Svendborg, vil flere højskoler endnu engang være repræsenteret.

DGI Landstævne er med egne ord Danmarks største idrætsfestival og afholdes i år den 30. juni til 3. juli med mere end 30 idrætter og et hav af aktiviteter.

I år deltager Idrætshøjskolen i Sønderborg, Gymnastikhøjskolen i Ollerup, Gerlev Idrætshøjskole, Nordjyllands Idrætshøjskole, Viborg Idrætshøjskole og Vejle Idrætshøjskole. Omkring 1100 elever skal med.

Morgensamling og fælles show

Højskolerne er ikke kun deltagere på landsstævnet, men bidrager også hver især og sammen med flere arrangementer.

Viborg Idrætshøjskole holder eksempelvis morgensamling med fællessang og en perspektivering af formiddagens modul, som handler om, hvordan man skaber det gode møde mellem mennesker.
Onsdag aften vil der været et fælles show på Svendborg Havn, hvor alle højskoler optræder.

Fredag og lørdag bidrager højskolerne også med ”bevægende morgensamling” i samarbejde med blandt andre DGI og Efterskoleforeningen og med hjælp fra komponist og redaktør for Forlaget Højskolerne Rasmus Skov-Borring.

En god oplevelse for eleverne

Målet med højskolernes deltagelse i landsstævnet er at skabe et spændende højskoleprogram for alle, som oser af blandt andet nærvær, fællesskab og refleksion.

Samtidig er det en god oplevelse for eleverne at deltage og stå for forskellige arrangementer i fællesskab.

Med deltagelsen sættes der også fokus på det gode samarbejde mellem højskolerne og foreningerne. Og måske kan skolernes elever og lærere også inspirere andre til at tage på højskole.

Elever fra Vejle Idrætshøjskole forbereder sig på det store fælles show på landsstævnet. Foto: Vejle Idrætshøjskole

DGI Landsstævne 2022

Er Danmarks største idrætsfestival og afholdes hvert fjerde år, hvor tusindvis af aktive danskere strømmer til den valgte værtsby for at opleve et væld af idrætsaktiviteter, fællesskab, fest og farver.

I 2022 er det Svendborg, der slår dørene op for Landsstævnet. Stævnet skulle have været afholdt i 2021, men grundet corona-situationen blev Landsstævnet udskudt til 2022. Efter 2022 følges planen igen, så det næste landsstævneår herefter bliver 2025.

Der forventes at komme cirka 20.000-25.000 deltagere i år. Man skal fylde 15 år i 2022 for at kunne være med, og man behøver ikke at være medlem af en forening for at deltage. Man behøver heller ikke at have erfaring med idræt - stævnet er både for nybegyndere og erfarne.

Læs mere og se programmet for DGI Landsstævne

Læs også: