Højskoler holder sommerkurser for alle

Udgivet 24-05-2022

Nogle af nøgleordene for højskolernes mange sommerkurser er fordybelse, naturoplevelser og kreativitet og kunst. Derudover tilbyder mange højskoler også, at man kan nyde kurserne i et fællesskab med sin egen familie og andre familier.

Grib sommeren og tag på sommerkursus på en højskole

Hvad byder din sommerferie på? Vil du gerne fordybe dig i kunstneriske fag, tage på vandreture, danse, eller komme helt ned i kroppen med et mindfulness-kursus?

Højskolerne tilbyder igen i 2022 forskellige typer af korte kurser i sommerferiemånederne, og flere højskoler har stadig ledige pladser. Kurserne varer 1-2 uger og ligger i skolernes ferier. Der er mange emner at fordybe sig i, og kurserne er for alle familier, seniorer, rejselystne, videbegærlige, kreative, sportslige med videre.

Eksempler på sommerkurser

Askov Højskole kan man blandt andet vælge kurset ”Vandring Langs Hærvejen”, hvor du får aktiveret benene, hjertet og hjernen. Askov Højskole har Hærvejen lige uden for døren, og med højskolen som base skal kursisterne ud på eventyr på den årtusindgamle vej, hvor pilgrimme og studedrivere har gået før dem.

Samtidig venter alt det fantastiske ved at være på en højskole: fællessang, foredrag og festlige timer i godt selskab.

Har du lyst til at være kunstnerisk, så oplev Gouache-maling på Løgumkloster Højskole. Her får du muligheden for at lave et fantastisk udvalg af farver i gouache-maling. Du kommer til at lave 50-100 separate farvenuancer og udforske forholdet og interaktionen mellem farver ved at skabe smukke mønstre og farvekombinationer.

Musik og sangskrivning

Hvis du er mere til musik, så tilbyder Roskilde Festival Højskole blandt andet et kursus i sangskrivning, hvor du får grundlæggende introduktion til at komponere og skrive sange. Musik og sangskrivning handler om elementerne melodi, produktion og tekst. Hver dag tager kurset fat i én af disse overskrifter, og som kursist vælger du dig ind i én workshop, hvor du sammen med andre får mulighed for at fordybe dig i din sangskrivning.

Mindfulness og tango

I år har Kalø Højskole et kursus med temaet "Find ro og nærvær med mindfulness". På kurset bliver du grundigt introduceret til forskellige aspekter af mindfulness af en certificeret mindfulnessinstruktør, og du lærer at meditere og dyrke yoga mindfult. Oplev blandt andet guidede meditationer og mindful yoga, sansemeditation, morgenbadning og rolige gåture i den skønne natur omkring Kalø.

Højskolen Mors kan du opleve Argentinsk Tango. Tangoen er længsel og inderlighed, sensualitet og kontrollerede passioner. Den ene fører den anden gennem et væld af sjove og sindrige trinkombinationer. En dans, der på den ene side danses efter et bestemt system, og på den anden side danses frit og improviseret og er fyldt med drilleri, udfordring og tillid.

Ugekurser året rundt

Højskolerne arrangerer korte kurser året rundt. De varer 1-2 uger, og der findes ugekurser indenfor alverdens emner. Mange ugekurser ligger i skolernes ferier. I december måned afholder mange højskoler julekurser og nytårskurser.

Søg alle korte kurser.

Læs også: