Sabaa fandt troen på sig selv på højskolen:  - Min lærer sagde, han troede på, jeg kunne blive en god mekaniker.

Udgivet 14-11-2023

MÅNEDENS ELEVPORTRÆT: Sabaa Ahamd Aloush gik ud af 9. klasse uden at bestå dansk og matematik. På Ungdomshøjskolen ved Ribe oplevede han, at lærerne troede på ham og støttede ham. Han tog fra ungdomshøjskolen med en ny tro på sig selv og med lyst til at lære og til at møde nye mennesker.

Sabaa fandt troen på sig selv på højskolen

af Sanne Dall Kristensen

Nogle gange skal andre tro på én, før man tror på sig selv. Det oplevede Sabaa Ahmad Aloush, der var elev på Ungdomshøjskolen i Ribe i skoleåret 22/23.

Drengen der ikke gad være der

I sommeren 2022 gik Sabaa Ahamd Aloush ud af 9. klasse i folkeskole i Brande. Han havde haft det svært i skolen og bestod ikke dansk og matematik. Efterskole virkede ikke som noget for ham. Han var skoletræt og ikke motiveret for at skulle videre på en uddannelse. Med hjælp fra sin kommunale ungevejleder hørte Sabaa, at man kunne komme på ungdomshøjskole, som er en højskole for 16 – 19 årige.  Ligesom en almindelig højskole er en ungdomshøjskole uden eksaminer og en skole med mere frihed. sport, musik, kreative og praktiske fag. På en ungdomshøjskole kan man fordybe sig i det nye, man vil lære blive bedre til det, man synes, er svært.

”At gå på højskole har ændret mig som person, på den gode måde. Jeg har lært noget om, hvordan man skal være overfor andre mennesker. At man skal være glad og leve sit liv i stedet for hele tiden at stresse. Og så har jeg fået venner - mange gode venner, som jeg tror, jeg kommer til at have kontakt til hele livet. Altså det er fuldstændig vanvittigt, at det kan ændre så meget i mig. Det er jeg mega taknemmelig for.”

Sabaa - tidligere ungdomshøjskoleelev 

Sabaa sagde ja til at give det et forsøg. Da han startede på Ungdomshøjskolen ved Ribe var han dog ikke overbevist om, at det var noget for ham. Han var usikker på skolen og på, om han ville få nogen venner.

"Før jeg startede, var jeg ikke så glad for at være sammen med mange mennesker eller for at møde nye mennesker. Jeg kiggede meget på, hvordan folk de så ud, og så bedømte jeg dem på det,” fortæller han.

I opholdets begyndelse var Sabaa derfor ikke særlig positivt indstillet overfor skolen, og han havde svært ved at tilpasse sig.

”I starten kunne alle lærerne se på mig, at jeg var den dreng, der ikke gad at være der. Den dreng, der ikke gav en fuck om noget.
Efter et stykke tid faldt Sabaa bedre til. Han husker tydeligt en tur til stranden i opholdets første uger, hvor han for første gang mærkede, at her måske var et fællesskab, der var rart at være en del af. Alligevel var det svært. Sabaa brød flere gange skolens regler og var tæt på at blive bortvist. Men skolens lærere havde tillid til, at han ville ændre sig. Den tillid blev vigtigt for Sabaas udvikling.

Jeg tror Fandme, du kan blive en god mekaniker

- Lærer på Ungdomshøjskolen ved Ribe 

Før Sabaa startede på højskole, vidste han ikke, hvad han  ville efter 9. klasse. Han havde en drøm om at søge ind på mekanikeruddannelsen, men havde en følelse af, at det var en drøm, der ville være svær at opnå. Dette ændrede sig dog i løbet af højskoleopholdet.

“Inden jeg startede på højskolen, tænkte jeg, at det ville være alt for svært at komme ind på mekanikeruddannelsen. På højskolen snakkede jeg med nogle af lærere om det, og så begyndte jeg at tro på, at jeg kunne gøre det.”

En lærer, som Sabaa havde et rigtig godt forhold til, sagde på et tidspunkt. ” Sabaa, ved du hvad, jeg tror Fandme, du kan blive til en rigtig god mekaniker.

"Det betød meget for mig. Jeg tænkte, at hvis han tror på, at jeg kan, så tror jeg også på, at jeg faktisk kan blive til noget," fortæller Sabaa.

En ny chance 

Følelsen af, at der på højskolen var nogen, der troede på ham, blev vigtig for Sabaa. Indtil nu havde han mest mødt lærere og ungevejledere, der ikke havde gav udtryk for positive forventninger til ham. Derfor troede han heller ikke helt på højskolelærerne i begyndelsen. Men dét at de lod ham blive på skolen, selv efter han havde brudt reglerne, ændrede hans opfattelse:  

"Højskolelærerne viste mig, at når de sagde, de troede på mig, så var det rigtigt," siger Sabaa.

"De sagde ting som, Vi kan godt se, at du ændrer dig, og at du er på rette vej. Vi vil ikke have, du bare bliver smidt ud, når vi kan se, at du udvikler dig.´ Og de fik ret, jeg ændrede mig,” fortæller han.

Disse oplevelser blev starten på det Sabaa selv beskriver som ”Det fedeste jeg nogensinde har prøvet.” Pludselig opdagede han, hvor fedt han syntes, det var at være sammen med andre og at lære nye mennesker at kende. Han fordybede sig i musik og idræt og blev dygtigere til dansk og engelsk. Han blev også en del af skolens aktivitetsudvalg og nød at være en del af skolens fællesskab – det havde han aldrig oplevet før.

”At gå på højskole har ændret mig som person, på den gode måde. Jeg har lært noget om, hvordan man skal være overfor andre mennesker. At man skal være glad og leve sit liv i stedet for hele tiden at stresse. Og så har jeg fået venner - mange gode venner, som jeg tror, jeg kommer til at have kontakt til hele livet. Altså det er fuldstændig vanvittigt, at det kan ændre så meget i mig. Det er jeg mega taknemmelig for.”

Højskolens fællesskab var helt nyt for Sabaa. Han oplevede, hvordan man bakkede hinanden op og var nysgerrige på hinanden, selvom man var forskellige. Lærerne fik han et tættere forhold til, end han tidligere havde oplevet. Det betød, at han åbnede op og talte med dem om sine problemer. Han oplevede, at lærerne havde tillid til ham, og det voksede han af.

“Hvis man er omgivet af mennesker gennem et helt år, der siger, du kan godt blive til det her, du er god, så tror man selv på det. Man bliver stærk og siger, okay, det kan jeg faktisk godt´," siger han. 


Lige meget hvad jeg ender med at blive -  hvis jeg bliver mekaniker -hvis jeg bliver noget stort, så vil jeg altid sige, at højskolen er grunden til det. Og selvfølgelig også mig selv. For højskolen gjorde nogle virkelig gode ting for mig.

Sabaa - tidligere ungdomshøjskoleelev

 

Fra højskole til FGU – og så til videre uddannelse


I dag går Sabaa på den forberedende grunduddannelse (FGU), hvor han har dansk, engelsk, matematik og værkstedsfag. Her vil han gerne tage folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik. Efter det håber han at komme ind på mekanikeruddannelsen. Selvom dansk og matematik stadig ikke er dét, han synes, er mest spændende, så har han det helt anderledes med at gå i skole i dag, end han havde i folkeskolen:.

”Jeg har mere lyst til at gå i skole nu. I folkeskolen mødte jeg aldrig op til timerne, men så fik jeg lyst til det, da jeg gik på højskole. Og dér fik jeg også meget viden om, hvor vigtigt uddannelse er. Så derfor har jeg også mere lyst til det nu,” siger han.

Sabaa er ikke i tvivl om, at året på Ungdomshøjskolen ved Ribe har gjort en stor forskel, og at han kommer til at have de ting, han lærte på højskolen med sig resten af livet.

”Lige meget hvad jeg ender med at blive -  hvis jeg bliver mekaniker -hvis jeg bliver noget stort, så vil jeg altid sige, at højskolen er grunden til det. Og selvfølgelig også mig selv. For højskolen gjorde nogle virkelig gode ting for mig, slutter han.

Månedens elevportræt

Hver måned deler HøjskoleNYT en elevfortælling fra en af landets folkehøjskoler. Du kan også møde både eleven og højskolen på Højskolernes Instagram-profil i denne uge.

Overvejer du at tage på højskole?

Har du overvejet at tage på højskole et sted i landet? 

Det kræver ingen specielle forudsætninger eller uddannelsesmæssig baggrund at blive elev på en højskole. Du får heller ikke karakterer eller skal gå til eksamener, når du afslutter dit ophold.

Til gengæld får du lov til at forme undervisningen sammen med dine lærere, så du kan gå i dybden med de projekter og temaer, du synes er spændende.

Læs mere om livet på højskole her. 

Få tips til, hvordan du vælger den rigtige højskole her.

Få støtte til at tage på højskole

Der er flere muligheder for at søge tilskud til et højskoleophold. 

Unge uden en ungdomsuddannelse kan også søge om at komme på højskole på en mentorordning. Her får den unge en mentor, som er ansat på højskolen, og som guider og vejleder den unge undervejs i opholdet.

Mere om Højskole med dansk og matematik

mere om stipendier 

mere om mentorordningen  

Hent folder til unge uden uddannelse 

Her kan du gå på højskole med dansk og matematik

6 danske højskoler tilbyde højskoleophold med dansk og matematik. På nogle skoler, kan man vælge at afslutte et fag, ved at tage eksamen på VUC. Andre steder er der ingen eksaminer, men man dygtiggør sig stadig i dansk og matematik i højskolens rammer.  


Brande Højskole

Højskolen Snoghøj

Kalø Højskole

Nordfyns Højskole

Ungdomshøjskolen ved Ribe

Vrå Højskole

 

 

 

Andre nyheder

Hent flere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Højskolernes nyhedsbrev er for dig, der har været på højskole, skal på højskole eller bare gerne vil vide noget om, hvad der sker i højskoleverdenen og hvad, du kan deltage i.

  • Aktuelle historier fra højskolelivet
  • Nyt om højskolekurser
  • Nyheder om Højskolesangbogen
  • Offentlige arrangementer på højskoler
  • Konkurrencer

Felter med (*) skal udfyldes