Gram Højskole

Hos os er fordybelse og nysgerrighed nøgleord. Natur, keramik og musik er vores linie fag, Vi elsker at undersøge og udforske ordene, naturen, mennesket, kunsten og kreativiteten sammen. Vi har fokus på håndværk og at bruge hænderne og skabe noget i fællesskab. Gram Højskole er en ny højskole, med al den gode energi der følger med.

Om skolen

Vi er et ungt, men erfarent hold af højskolefolk, der laver en højskole bygget på tårnhøj faglighed og ønsket om at gøre vores samfund til et bedre sted.

Vi har linjefag om naturkraft, keramik og musik og en række valgfag, fx ordkraft, ølbrygning, syning, politik i virkeligheden at vælge i mellem, som alle gør dig klogere.

På Naturkraft kommer vi hele vejen rundt om natur, mad og bæredygtighed. Det kræver ingen forudsætninger at være med, du skal blot have lyst til at gå til maden, naturen og bæredygtighedsbegrebet med et åbent sind.

Bæredygtighed, naturforståelse, gastronomi og madlavning er en del af Naturkraft

I keramik kommer du til at lære forskellige teknikker fx pinching, pladeteknik, støbning, Kurinuki og du lærer at dreje og glasere ler.

Lær en masse teknikker i keramik

FACILITETER

Udover vores fag står skolens faciliteter til din rådighed. Vi har en stor idrætshal, et nyt fitnesslokale, kajakker, shelter, krea-lokale, keramiklokale og en stor sø + å rundt om hjørnet og alt muligt andet.

Gram Højskole med fitness, keramiklokale og en sø lige i nærheden

BESØG OS

Vi vil meget gerne vise dig rundt på højskolen og vise dig værelser, spisesal, idrætshal og alt det andet her.

Vores kernefag

Bæredygtighed og økologi
Naturen
Gastronomi
Keramik og Raku
Madlavning
Outdoor
Samfund

Fag og emner

NATURKRAFT

Her kommer vi hele vejen rundt om jord, mad og meninger, med udgangspunkt i køkkenet og naturen. Vi bruger hovedet såvel som hænderne, når vi stiller skarpt på snakke om biodiversitet og økologi, mens vi sanker, dyrker køkkenhave og har gryderne i kog i køkkenet.

I køkkenet kommer vi igennem en lang række forskellige smage, tilberedninger og teknikker, så vi har alle muligheder for at slippe kreativiteten løs og arbejde frit i køkkenet.

KERAMIK

Keramik er et univers, hvor vi får formgivning og farver til at smelte sammen. Vi arbejder med at skabe brugsgenstande der kræver præcision, skarphed og brugervenlighed – men vi arbejder i ligeså høj grad med det kunstneriske udtryk, der gemmer sig i leret.

MUSIK

Lige meget om du drømmer om at udgive din egen musik, vil lære musikteori og hørelære, elsker bandfællesskabet og det at spille musik, vil øve dig inden optagelsesprøven på MGK, så er musik et fag du kan udvikle dig. Vi har eget studie

ORDKRAFT

Vi skal vi læse, lytte og lege med ord i alle afskygninger og på mange måder fx i podcast og dubbing – kreativ skrivning – ny nordisk litteratur. Vi arbejder også med bøger og noveller. Men vi skal også opleve rap og poetry slam.

Praktiske informationer

Faciliteter

Vi har masser af skønne faciliteter. Fitnesscenter, elevkøkkener, keramiklokale, krealokale, musiklokale, multihal, skøn natur lige uden for døren og meget mere. Alt dette er tilgængeligt for dig i fritiden, så der er rig mulighed for at du kan udfolde dig med lige det du ønsker.

Dit værelse

Du bliver indkvarteret på dobbeltværelse, men kan også ønske eneværelse. Hos os er alle værelserne store og lyse og de fleste af dem er lige blevet moderniserede.

Værelserne på Gram Højskole er hyggelig og rummelige

Byen

Vi bor i et tidligere sygehus midt i Sønderjylland. Vi er rundet af Grundtvig og byen Gram og bygger vores højskole på det lokale liv og værdier i Gram. Gram er en skøn lille by i Sønderjylland. Vi har et slot i baghaven, en fed genbrug, to dagligvarerbutikker, pizzaria, friluftsbad, fritidscenter med blandt andet padelhal og meget mere.

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 21. april - 27. april, 1 uge
Emnekurser, 28. april - 18. maj, 3 uger

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Samlet pris på vores ophold er mellem 23.400,- og 29.900,- afhængigt af tidspunkt og varighed. Tillæg for eneværelse samt tillæg for studietur.

Information om elevpladser

Elevpladser: 114

Alle vores værelser blev moderniseret i foråret 2021.

Rejser

Vi planlægger en studietur hver semester. Vi prioriterer en rejse i og omkring Danmark med fokus på højskolens værdier inden for natur, kunst, bæredygtighed og formidling.

Kost

Altid mulighed for vegetarisk kost. Vi tager hensyn til allergier etc.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Skolen kan lejes af foreninger etc., men ikke til private fester.

Handicapfaciliteter

Kørestolsrampe, mulighed for værelser i stueplan.

Undervisningssamarbejde

Samarbejde med Gram Slot

Slottet lægger landbrugsjord til den store køkkenhave, som vores elever kan så, plante, høste og eksperimentere i. Slottet stiller sit landbrug til rådighed, så eleverne kan komme ud i staldene og markerne og ned i mulden.

Samarbejde med Gyldendal

Gram Højskole tiltrækker spændende forfattere for at komme med helt ind i maskinrummet i bøgernes og historiernes verden.

Kontakt højskolen

Gram Højskole